فمنیست نوشت

چند ساليه مُد شده. بخوان خيلي فحش باکلاس و روشنفکرانه ايي بهت بدن( البته به زعم خودشون) ميگن :” فمنيست”!!!
تو ايران امروز جا افتاده که لفظ فمنيست مساويست با ” مرد ستيزي” و آقايون گريزان از هرچي خانوم فمنيست يا با بارقه هايي از تمايلات فمنيستي.
هروقت دو کلام در دفاع از حقوق زنان به زبون بياري فوري مارک فمنيست بودن بهت ميزنن اونم به معناي بد بدش.
بارها تو همين وبلاگ فمنيست خونده شدم البته صد البته به معنا “مرد ستيز” و لاغير.
تا اونجايي که من خودم رو مي شناسم هميشه براي آقايون با جنبه و با شعور احترام قائل بودم و حتي دوستانم پارو فراتر گذاشتن و به شوخي لفظ “مرد ذليل”!!!!!!!!! رو بهم اطلاق مي کنن.
حالا تو اين وبلاگ فقط به صرف اينکه چشمهام رو روي حقايق نمي بندم و در مورد کاستي ها حرف ميزنم، چيزي برعکس من واقعي مي شنوم.
با توجه به اينکه معناي واقعي اين لفظ چيز ديگه ايي و تو جامعه بد جا افتاده و ديروز دوست عزيزم رايحه به روشني اين تفاوتها رو بيان کرده:
……… پس اول معنیش رو یا بگیر بعد فحش!!! بده.

ما سه نوع فمينسم اصلي و چندين زير شاخه ي فرعي داريم: فمينسم هاي راديکال، فمينيسم هاي ليبرال، فمينيسم هاي مارکسيست.
بهتره بدونيد که اون چيزي که توي ايران به عنوان فمنيسم مطرح ميشه بيشتر حول محور فمنيسم هاي راديکال مي گرده که در گذشته تندرو و مخالف حتي باروري زن بودند اما حتي همين گروه هم کم کم متعادل تر شدند.
اما فمينسم هاي ليبرال بسيار هم متعادل و ميانه رو هستند و فقط ميخوان تساوي حقوق زن و مرد وجود داشته باشه. آن ها معتقدن که سالاري از هر نوعش بده چه مردسالاري، چه زن سالاري و چه فرزند سالاري. معتقدن که بايد بين همه تساوي حقوق و عدالت حکم فرما باشه. تازه فمنيسم هاي ليبرال هم شعبات بسياري دارن که هر کدوم در همين راستا يکسري عقايد دارن… پس همين طوري نگين فمنيسم ها ميگن فلان و بهمان.
البته خط سير اصلي تمام فمنيسم ها يکي است و اون هم رعايت حقوق زن هاست.
به قول جان استوارت ميل: هيچ موقع نظامي غير از نظام مردسالاري امتحان نشده است که بگوييم زنان مي توانند يا نمي توانند… حقوق آن ها را بدهيد و راه را براي آن ها باز کنيد… اگر نتوانستند خودشان به عقب خواهند کشيد. پس شما نگران نباشيد! “


نظرات شما


  1. ¤۱۰:۲۳ ¤
    سلام
    من تو شرکت همکاری داشتم که همه ازايشون گريزان بودن
    اما
    برخلاف ديگران من رابطه ام با ايشون خوب بود و هم اکنون با توجه به اينکه از شرکت جدا شده و جای ديگر مشغول شدن ادامه داره
    اما
    دوستانم همه مانند طوطی سخن گو هی ميگفتن محمد مراقب باش ايشون ؛فمینسم ه؛
    بدون اينکه بدونن حرفش چيه
    دردش چيه


  2. حالا فمینیست کجاش بده؟
    ما ایرادمون اینه که یه چیزی می شنویم و دیگه میشه ورد زبونمون بدون اینکه بفهمیم مفهومش چیه. . .
    مرسی ویلی جونم. مثل همیشه. . .
    پرشین ِ ما هم ترکیده #brokenheart #hug
    _____________________________
    حرف سر بد و خوب بودن نیست مسئله اینه که معنای درست واژه ها رو یاد بگیریم و بکار ببریم


  3. pejdad در 10/05/09 گفت :

    ويولت جان با اين جمله “حقوق آن ها را بدهيد و راه را براي آن ها باز کنيد” موافق نيستم. حق دادني نيست, گرفتنيه.
    #flower #heart


  4. معذرت ميخوام که نميتونم بگم در 10/05/09 گفت :

    تا متنو تايپ کردم شما کامنتدونی پست قبل رو بستی. ولی بايد برات می فرستادم عزيز دلم:
    سلام ویلی عزیز
    من یه مردم. پدرم تا پنجم ابتدائی سواد داره. مادرم تا سوم نهضت سواد آموزی. هر دو زحمت کش. مادرم چیزی شبیه به همونی که تو گفتی و پدرم ، یه مدتی شبیه همون مردی که تو ازش تو پستت حرف زدی. می دونی چیه ویلی جون؟ اون مدتی که پدرم اونطوری شد ، نمی دونی چه زجری کشیدم. هم غصه خوردن مادرم رو می دیدم و هم غم و غصه خودم. طفلی مادرم انقده صبور بود که وقتی من لب به گلایه از پدرم باز می کردم ، با یه لبخند می گفت نه پسرم ، اشتباه می کنی. از کجا معلوم؟ یه شب عروسی دختر عمه م بود. پدرم گفت من نمی آم. منم با ناراحتی رفتم. گفت داره با دوستهای مهندسش می ره یه شهر دیگه. فرداش نیومد. مادرم نگرانش شد و زنگ زد به دوستهای مهندسش. گفت من خانم فلانی هستم. میشه گوشی رو بدین به شوهرم؟ با خنده گفتن خانم سرت کلاه گذاشته. پیش ما نیست. رفته خونه اون یکی زنش حتما. و غش غش زدن زیر خنده. من کنار مادر بودم و صدای خنده شون مثل خنجری بود تو سینم. مادرم با لبخند خداحافظی کرد و من بغض رو تو وجودش دیدم. هیچ وقت نگفت اون شب کجا بوده. بعد که همین بابا ، سکته کرد و افتاد تو خونه و رو تخت بیمارستان. همین مادرم مثل پروانه دورش گشت و ازش مراقبت کرد.
    ویلی جون ، وقتی بردنم خواستگاری ، یه لحظه زندگی مادرم اومد جلوی چشمام. به دختره گفتم ، اونچه که از عشق و وفاداری ومحبت بخوای می تونی تو وجود من پیدا کنی. پا به پات تو تمام مراحل زندگی می آم. فقط در مورد مسائل مالی نمیتونم هیچ قولی بدم. من حقیقت رو گفته بودم ویلی. نمی خواستم یکی مثل پدرم باشم. نمیخواستم پسرم مثل خودم بشه. سواد ، تربیت و سلامت خانوادگی خیلی مهمه.
    یه چیزی هم بگم. این چیزی که نوشتی ، تو خونواده های سنتی به وفور یافت می شه. ولی تو قشر تحصیل کرده به ندرت میشه دید. میخوام یه خواهش ازت داشته باشم عزیزم. یه پست راجع به بچه هایی که توهمچین محیطی بزرگ می شن بنویس لطفا. مادرم بعد از 50 سال زندگی تازه پارسال یه سفر رفت بیرون از شهرش. رفت مشهد. دلم خیلی پره. پدرم نه اخلاق داشت ، نه پول. حداقل ای کاش اخلاق داشت و می تونست یه راهنما برای بچه هاش باشه.
    ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
    ممنون از کامنتت


  5. ¤۱۰:۲۳ ¤
    سلام
    من تو شرکت همکاری داشتم که همه ازايشون گريزان بودن
    اما
    برخلاف ديگران من رابطه ام با ايشون خوب بود و هم اکنون با توجه به اينکه از شرکت جدا شده و جای ديگر مشغول شدن ادامه داره
    اما
    دوستانم همه مانند طوطی سخن گو هی ميگفتن محمد مراقب باش ايشون ؛فمینسم ه؛
    بدون اينکه بدونن حرفش چيه
    دردش چيه


  6. ¤۱۰:۲۳ ¤
    سلام
    من تو شرکت همکاری داشتم که همه ازايشون گريزان بودن
    اما
    برخلاف ديگران من رابطه ام با ايشون خوب بود و هم اکنون با توجه به اينکه از شرکت جدا شده و جای ديگر مشغول شدن ادامه داره
    اما
    دوستانم همه مانند طوطی سخن گو هی ميگفتن محمد مراقب باش ايشون ؛فمینسم ه؛
    بدون اينکه بدونن حرفش چيه
    دردش چيه


  7. امیرپویا در 10/05/09 گفت :

    ويلی خوب در اينکه تو فمنيستی بحثی نيست که. در اينکه فمنيست راديکال هم نيستی بازم بحثی نيست که.
    بحث اگه اينه که فمنيست بودن فحشه. اون رو هم ول کن مردم بيشعورن #grin


  8. علیرضا در 10/05/09 گفت :

    ای کاش شماییکه موافق حق مساوی آقایون و خانوما هستی ، توی همه ی مسائل با این تساوی موافق باشی، مسئله اینه که از ریز تا درشت اینطوری نیست، مثلاً خانومها هم باید به سربازی بروند یا اصلا چیزی به اسمه مهریه برچیده بشه، یا دیگه ladies first ای وجود نداشته باشد، یا مثلاً وقتی رستوران میریم شما هم دانگ خودتو بدی یا خیلی چیزهای دیگه
    چرا هر وقت به نفعتونه زن و مرد با هم مساویند هر وقت نه اصلاً به رویه خودتون نمیارین؟ (لازم بذکره که این موضوع به تجریه در برخورد با خانومهایی با جنس عقیده ی شما بهم ثابت شده)
    ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
    تو مطمئنی من اینطوری نیستم؟
    اگه عقیده ام اینه سعی می کنم تو تمام جهات زندگی رعایت کنم و فقط ادا تساوی حقوق زنان در نیارم
    و هیچ وقت نگم چون تو مردی پس باید اینکار رو انجام بدی و بالعکس


  9. رایحه در 10/05/09 گفت :

    سلام ويولت عزيزم
    بازم ازت ممنونم از مطرح کردن اين به اصطلاح معضل فمنيسم ها!
    خيلی خوب گفتی که در ايران واژه ی فمنيسم مترادف واژه ی مردستيزه! که همون طوری که گفتم اين بر می گرده به اعتقادات اوليه ی فمنيسم های راديکال که چون اولين بار به مطرح کردن معضلات زنان پرداختند و اون موقع واقعاً زنان به صورت کامل در همه ی امور، زیردست مردان بودند و تمام قوانین به ضرر زنان بود و حتی حق رأی هم نداشتند، رادیکال فمنیسم ها هم به اقتضای زمان و مکان کمی تند با این معضلات برخورد کردند و حتی مخالف ازدواج و باروری زن بودند. در حقیقت ازدواج را عامل استثمار زن می دونستند. اما اين گروه امروزه تقريباً ديگه وجود ندارند و تعداد کمی از معتقدانش هم بسیار متعادل تر شده اند و چنین اعتقادات تندرویانه ای ندارند.
    راستش دیدم توضیحی از مارکسیست فمنیسم ندادم گفتم حالا که بحث فمنیسم ها شد یه توضیح کوچولو هم راجع به اونا بدم:
    فمنیسم های مارکسیسم و سوسیال فمنیسم ها، علت اصلی فرودستی زنان رو در هر جامعه ای مختص نظام اقتصادی آن جامعه میدونند. در حقیقت معتقدند عدم ورود زنان به صورت گسترده در عرصه ی عمومی و تولید باعث فرودستی آنان می شود. زنان عمدتاً مشغول انجام کارهای بی جیره و مواجب خانگی هستند. یعنی چون زنان به اندازه ی مردان وارد عرصه ی تولید به صورت جدی نمی شوند و در کارهای روتین خانگی محبوس می شوند (و حتی اگر هم وارد کارهای بیرون از خانه شوند به دلیل وجود کارهای خانه دارای وظایفی دو چندان خواهند شد و نمی توانند همانند مردان به پیشرفتهای زیاد و با کیفیت بالا در عرصه ی اشتغال برسند)، این باعث خواهد شد که در مواقعی مجبور شوند به خاطر پول و درآمد مردان، از آن ها اطاعت کنند و به اصطلاح کوتاه بیایند.
    البته فمنیسم های مارکسیست و سوسیال فمنیسم ها هم یکسری طرفداران خاص خودشون رو دارند و بیشتر به مباحث اقتصادی می پردازند.
    اما همونطوری که گفتم بیشتر، لیبرال فمنیسم ها و زیرشاخه های متعدد آن ها هستند که امروزه به صورت بسیار متعادل و میانه رو، سعی در برطرف کردن تبعیض ها میان دو جنس دارند و هیچ خصومتی هم با جنس مذکر ندارند. فقط خواستار رفع تبعیض و اصلاحات قانونی در عرصه های مختلف حیات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی هستند.
    بازم میگم که اینا فقط سه دسته ی اصلی و خط سیر اصلی اونا است که بیان شد اما فمنیسم ها واقعاً زیر شاخه های متعددی دارند که لازمه اگر بخواهیم بگیم که مثلاً شما فمنیستی باید بگیم که معتقدیم جزء کدام شاخه ی اصلی و کدام زیرشاخه ی فرعی هستی. نه اینکه فمنیسم را به عنوان یک واژه ی تحقیرآمیز و ضد مرد به کار ببریم.
    بازم تشکر بسیار از ویولت عزیزم که باعث مطرح شدن این مباحث در وبلاگ پرطرفدارش میشه… ممنونم ویولت جان
    _____________________________
    خوشحال و خوشوقتم از آشناییت و باعث مباهات


  10. خانوم زيگزاگ در 10/05/09 گفت :

    به گمونم بعد از اون مردسالاری مطلق در گذشته٬ حالا حتی اگه شاهد فمنيست راديکال هم باشيم طبيعيه. هر افراطی يه تفريطی هم بايستی بربتابه.
    گهی پشت به زين و گهی زين به پشت.
    اينه خلاصه


  11. پیپ خسته در 10/05/09 گفت :

    اگه اینجوریه پس من هم خودم یه پا فمینیست لیبرال هستم


  12. محبوبه در 10/05/09 گفت :

    پيام خصوصی:سلام من از شما کمک و مشاوره می خوام و چندتا سوال دارم اما اصلا ربطی به اين مطلبی که نوشتيد نداره. مربوطه به ام اس هست. می تونم باهاتون صحبت کنم؟ ممکنه ایمیل خودتون را بگید
    ___________________________
    violet_with_ms2@yahoo.com


  13. سيمين در 10/05/09 گفت :

    سلام عزيزم
    من از خواننده های خاموش وبلاگ شما هستم اما اينبار نتوسنتم ساکت بمونم. هميشه گفتند حق گرفتنيه نه دادنی و ما خانومها هر وقت خواستيم اين حق رو بگيريم بهمون انگ زدند. اين درد رو من سالهاست که دارم. فرهنگ منحوسی در سراسر جامعه ما ريشه دوونده که اگر بخواهی از حق خانوم ها صحبت کنی به معنی زيرپا گذاشتن حق بقيه جامعه است … بگذريم. در مورد اون آقايی که برای تساوی حقوق زن و مرد خواسته بودند خانمها هم سربازی برند و … دوست دارم آقايون محترم يکبار درد عادت ماهيانه رو تجربه کنند. دوست دارم فقط يکبار ببينند چه حسیه وقتی حالت خوبه و يکدفعه احساس می کنی دنيا رو سرت آوار شده و دچار پس لرزه و پيش لرزه های عادت ماهيانه بشند. دوست دارم يکبار حاملگی رو تجربه کنندُ چنديدن ماه حالت تهوعُ استفراغ و … يکبار تجربه کنند ۹ ماه حتی توی خواب مواظب طرز خوابیدن بودن رو … تجربه کنند از دست دادن فرصت های شغلی و تحصيلی رو بخاطر فرزند دار شدن … بعضی از آقايون آنقدر خودخواهند که همين تنها کاری که برای بشريت از دستشون برمياد رو هم می خوان به گردن خانم ها بندازند و اون تحصيل درآمد و محافظت از خانوادست. ای کاش همه منصفتر بودند … دلم می خواد باز هم تکرار کنم گرفتن حق خانم ها به معنی زير پا گذاشتن حقوق بقيه اقشار جامعه نيست.


  14. ايليا در 10/05/09 گفت :

    کسی با تعريف فمنيست مشکل نداره تو هر گروهی تندرو و غیر تندرو داره حقوق زن و مرد بايد شبيه باشه نه مساوی
    چون زن و مرد از نظر فيزيکی روحی و .. فرق دارن
    بهترين حمايت از زن رو احکام اسلام داره که اگه کسی عقل و وجدان داشته باشه و از روی هوا هوس نگاه نکنه ميتونه اينو دريابه
    ما اعتقاد داريم دين اکثريت مردم در اين کشور اسلام هست و قوانين اسلام بايد در اين کشور برقرار باشه و برای انجام اين قوانين حداقل کار اينه که قوانين درست و مطابق با اسلام باشه و با حداکثر توان سعی در اجرای اون باشه البته اگه برخی سنگ اندازی ها نباشه و برخی چهره منافق خودشونو که اصلا به اسلام اعتقاد ندارن يا فقط اون قوانينی که به نفع خودشونه رو قبول دارن( که تو قران از دست اين جور هفراد فراوان ابراز بيزاری شده) نباشه کار راحتر ميشه.


  15. الهام در 10/05/09 گفت :

    کنسرت اركستر سمفونيك ويولت
    تاريخ : 18، 19 و 20 شهريور ماه 1389
    محل برگزاري : تالار وحدت تهران
    ساعت : 21
    قيمت :
    مسعود يكتا خواننده اركستر سمفونيك «ويولت» اظهارداشت: از برنامه‌هاي اركستر سنفونيك ويولت اجراي آثاري از فرزاد نوشاد (به عنوان آهنگساز و رهبر اركستر) بر روي اشعاري از مولانا و سهراب سپهري خواهد بود.
    وي افزود: مجموع قطعات اين كنسرت بر پايه اشعار مولانا و سهراب سپهري تنظيم و آهنگسازي شده و قرار است، قطعات «هيچستان»، «منظومه برف» و «گوش كن» در قالب «جزوالس» بر اشعار سپهري در بخش نخست اين كنسرت به اجرا درآيد.
    يكتا اضافه كرد: بخش دوم اين كنسرت به اجراي قطعات «من غلام قمرم» و «اينجا كسي است پنهان» بر اشعار مولانا اختصاص دارد و پايان بخش نخستين كنسرت رسمي ويولت اجراي قطعه «اي ايران» است.
    #smug
    ___________________________
    چه جالب
    قیمتش چقدره؟


  16. سینا در 10/05/09 گفت :

    من اعتقاد دارم که استعدادهای دو جنس برابره و در نتيجه امکانات و حقوقشون هم بايد برابر باشه.
    چند وقت پيش دوستی کامنت گذاشته بود که اگه خانمها راست می گن بيان سپور و چاه کن بشن. می خوام به اين دوستمون بگم که بذار استخدام خانمها توی اين کارها آزاد بشه بعد اگر نيومدند تو اين حرف رو بزن. مدتی پيش من به يک کشوری رفته بودم که بيشتر جاروکشهای خيابون زن بودن.
    تازه به فرض هم اگر خانمها به هر دليلی از عهده کاری بر نيان به قول استوارت ميل جای نگرانی نيست چون خودشون عقب می کشن.
    #flower #heart


  17. رعنا در 10/05/09 گفت :

    سلام ویولت عزیز
    از خواننده های خاموش وبلاگتون هستم و چندباری به اسم یه خواننده کامنت گذاشتم
    کامنتم بی ارتباط به این پست شماست ولی در مورد مطلبیه که در مورد آسایشگاه فرخنده نوشته بودین و عکسهای جدیدش رو گذاشته بودین
    هفته نامه چلچراغ این هفته، گزارش کاملی از اون آسایشگاه گذاشته و شهرزاد همتی طی یه بازدید سرزده مطالب و عکسهایی گذاشته که گفته های مسئولین آسایشگاه رو تایید میکنه
    اون عکسهای دردآور مربوط به قبل از عید بود که آسایشگاه در حال تعمیر و رنگ زدن بوده و الان وضع این بچه ها، با چیزی که اون موقع بود خیلی فرق داره
    این بچه ها به ازای هر هشت نفر دو تا بهیار دارن و اون ایمیل و اون اخبار بدجوری روحیه ی این بهیارها رو که میدونن مریضهاشون درمان هم نمیشن بهم ریخته
    خوشحال میشم این خبر رو به همه بدین تا اونهایی که از بابت این بچه ها نگرانی داشتن، نگرانیشون برطرف بشه
    برای اطمینان شماره 401 مجله چلچراغ ، صفحه کندو رو مطالع کنین
    موفق باشین
    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
    ممنون
    ولی اگه توجه کنی یه پست هم اختصاص دادم به وضعیت جدید مرکز


  18. اشکان در 10/05/09 گفت :

    ممنون از راهنماییتون موفق شدم#flower


  19. شادی در 10/05/09 گفت :

    سلام .
    راجع به متن شما حرفی ندارم .اصولا ادم کم حرفی هستم .
    زياد خوشم نمياد حرف بزنم
    اما چقدر اين کامنت زيبا بود
    #flower #flower #flower #flower #flower اونچه که از عشق و وفاداری ومحبت بخوای می تونی تو وجود من پیدا کنی. پا به پات تو تمام مراحل زندگی می آم. فقط در مورد مسائل مالی نمیتونم هیچ قولی بدم#flower #flower #flower
    الهی خوشبخت بشوند


  20. شادی در 10/05/09 گفت :

    با سيمين عزيز موافقم #hug حرف دل من رو زد
    مادر می شويم فنا ميشيم ..


  21. ستاره** در 10/05/09 گفت :

    را ما زنها تا میام از بی عدالتیها میگیم یه عده با برچسپ هایی اینچنینی میخوان کل مسئله رو لوث کنن،باید قبول کرد که قوانین جاری مملکت بیشتر مردانه است حق زن در بیشتر مواقعه نادیده گرفته شده ، مثلا همین دیه ،چرا باید دیه زن نصف باشد !!!؟


  22. حمیدرضا در 10/05/09 گفت :

    سلام وبلاگت واقعا عاليه.افتخار دادي يه سري هم به وبلاگ من بزن.يه وبلاگ جديد و متنوعه.يه وبلاگ واسه دل نوشته ها در همه زمينه اي مخصوصا عاطفي.وبلاگم تازه افتتاح شده واسه بقاش به دلنوشته هاتون نياز دارم .واسه دل خودتون هم خوبه.ممنون فعلا باي #flower


  23. امی در 10/05/09 گفت :

    ایرانی ها معمولاً همینطورن که کلمه ای رو همه جا به کار می برن بدون اینکه معنی درستش رو بدونن این فمینیست هم یکی از اوناست.


  24. سيامک در 10/05/09 گفت :

    به اونهايي که براي دفاع از حقوق زنان سعي در کوبيدن مردها دارند چي ميگن؟
    به اميد روزي که انسانها جدا از جنستشان داراي حقوق مساوي باشند.در آن روز اميدوارم که هيچ نشانه اي از افراد بي منطقي که قبلا ذکر کردم نباشد چون اين نعمت را به خطر مي اندازند.


  25. زهرا در 10/05/09 گفت :

    سلام
    یه خواهشی داشتم ازتون
    شما از طریق این وبلاگ با افراد زیادی خارج از کشور آشنا هستین..
    من واسه دخترم دنبال یه دکتر هستم، ایشون در پاریس هستن
    اسمشون دکتر کیوان مزدا
    کسی رو سراغ دارین به من کمک کنه، کسی که اونجا باشه بتونه شماره تلفن این دکتر رو واسه من گیر بیاره
    متخصص ارتوپد کودکان هستن…
    خواهش میکنم اگر میتونین کمک کنید
    ممنون
    ___________________________
    امیدوارم کسی به این کامنت توجه اش جلب شه و بتونه کمک کنه


  26. ح در 10/05/09 گفت :

    پيام خصوصی:ویولت خانم سلام،
    طبق معمول که روزی 1000 بار وبلاگتون رو رفرش می کنم امروز هم همین کار رو کردم و به کامنت شماره 23 که از طرف خانمی به نام زهرا بود رسیدم که برای کودکشون شماره دکتر کیوان مزدا رو می خواستن…
    خیلی تو اینترنت سرچ کردم… دست آخر به این نتیجه رسیدم:
    chirurgien orthopédiste
    – Pr Keyvan Mazda 01 40 03 53 37
    منبع:
    http://anjomanfrance.blogfa.com/post-20.aspx
    و
    http://iran-2-11-2005.peyman.org/forum/352_0-liste-de-medecins-iraniens-et-apparentes.html
    البته تاریخ پستی که شماره دکتر در اون ذکر شده مال 2005 اِ… ولی خدا کنه عوض نشده باشه.
    امیدوارم تونسته باشم کمکی بکنم.
    ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
    از خصوصی در آوردم
    ممنون از زحمتت
    ایمیلیم رو گرفتی؟


  27. مریمی در 10/06/09 گفت :

    بهت انگ می‌زنن چون ازت می‌ترسن
    چون اگه تو برابر بشی باهاشون اونا لت بخش ترين چيزشون رو از دست ميدن: برتری.
    روی سخنم به مردها نيست. خودت هم ميدونی فحش شدن و اتهام شدن فمينيسم بين عوام از کجا آب می‌خوره! اونا از ما می‌ترسن. از نسلی که زنهای آگاه تربيت کنن می‌ترسن


  28. سلام ويولت عزيزم.
    وقتی قانون حمايت خانواده می شود قانون حکايت خانواده . حالا فک کن که تساوی حقوق هم بخوايم. انچه به جايی نرسد فرياد است .
    برسی قانون حکايت خانواده امروز در مجلس به صورت تعليق در امد تا کمسيون کارشناسی مورد برسی قرار دهد.
    اميد وارم واقعا قوانين حمايتی برای خانم ها تصويب شود. شما هم در اين صورت فمينيست نيستيد.
    وقتی علی مطهری می نويسه خانم های چادر ی مجلس هم فمينيست شدند. من و شما تکليف فمنيست بودنمان روشن است.احتمالا فوق راديکال هستيم.


  29. atefeh در 10/06/09 گفت :

    A feminist face, like Foroogh Farokhzad. Is she anti men?
    _________________________________
    نه.ابدا


  30. سپيده در 10/06/09 گفت :

    پس چرا فمنيست مارکسيست رو تعريف نکردی ننه؟ببينيم چيه…
    پس من ليبرالشونم#grin
    ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
    تو کامنتهای همین پست،رایحه زحمت توضیح مارکسیست رو هم کشیده. بخون


  31. اميد در 10/06/09 گفت :

    پيام خصوصی:سلام
    حالا بلاخره شما فمينيست هستی يا نيستی ؟
    از نظر روزالينودلمار يکی از نظريه پردازان فمينيست ميگويد دست کم ميتوان گفت فمينيست کسی است که معتقد باشد زنان بدليل جنسيت گرفتار تبعيض هستند و نيازهای مشخصی دارند که ناديده و ارضاء نشده می ماند و لازمه ارضای اين نيازها تغيير اساسی در نظام اجتماعی ِ اقتصادی و سياسی است .
    بر اساس اين تعريف خودت ميتونی متوجه بشی فمينيست هستی يا نه
    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
    تشخیص من اینه که اشتباهی دگمه خصوصی رو زدی


  32. niki در 10/06/09 گفت :

    فمنیست ایرانی هم باید جز دسته بندیها باشه؟نیست؟اینو مقامات میگند


  33. شقايق در 10/06/09 گفت :

    همه ما تا کم می ياريم بند می کنيم به يه جايی. کم اند ادمهای منصف. نادرند. برچسب فمنيست زدن شامل همين می شه. استثنا نداره .. هر کسي که به کسی و چيزی برچسب می زنه بخاطر همينه. فمنیست حتی اگر به معنی مرد گریزی و ستیزی هم باشه یک نوع عقیده ست .. و برچسب زدن هست که قابل سوال هست.


  34. شقايق در 10/06/09 گفت :

    الان بازار کتاب ایران عامدانه پر هست در مورد کتابهايی که از اثرات مخرب فمنيست در غرب می گند. غربال کردند کل کتابهای مربوط به زنان رو. چند تاش رو که فمنيست رو و اثرات منفی ش رو گفته! برداشتند ترجمه کردند! به صورت گسترده پخش و حمايت می کنند. اين تفکر بايد تغيير کنه به سمتی که فمنيست هر چی که هست (به هر معنی ای شامل مرد ستیزی) يه نوع نگاهه مثل خيلی نگاه های ديگه و باید احترام گذاشته بشه.. بايد اين تفکر تغيير کنه که اول لازم باشه بیاییم ثابت کنيم که منظور من از فمنيست چيز بدی نيست. اين يعنی اهانت کردن به شعور تو .. من .. و همه زنها … حتی شما که رک هستی هم وسط متنت با ذکر و اثبات این نکته حرف می زنید … می خوام بگم تعريف فمنيست از نظر هر فردی هر چی باشه به خودش ربط داره و برای اينکه بخواد حرفش رو بزنه نيازی به يه تعريف اوليه که ديدگاهش به زن و مرد چی هست نداره. به نظر من زیبایی نوشته شادی صدر که اينهمه جنجالی شد تو حذف کردن همين توضيح مورد علاقه ی مردها و حتی قشر زیادی از زنهای ما بود. خيلی حرف زدم. اما دلم برای اين موضوع خيلی می سوزه.


  35. فروردین در 10/06/09 گفت :

    معمولا اسم و آدرس دکترا خيلی آسون پيدا ميشه ولی اين آقای دکتر مزدا خيلی گير آوردنش سخته. آدرس و تلفن زير مال محل کارش در بيمارستان.
    CHU – Hôpital Robert Debré
    48 , Boulevard Serrurier
    75935 Paris cedex 19
    Home -Standard : 01 40 03 20 00
    اميد که کار کنه.
    شادو سلامت باشيد – هميشه
    لازم به توضيح که من در فرانسه زندگی نميکنم.
    ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
    ممنون از زحمتی که کشیدی#kiss