اعترافات

ديروز همونطور که حاضر ميشدم چشمم افتاد به تلويزيون و خلاصه اعترافات ابطحي. يه نگاه به ظاهر اين آدم کسي که در وضعيت عادي شکمش از گردنش شروع ميشد! و مقايسه با حالش که يک مرد نزار و لاغر، مي شد فهميد که چه دوراني رو گذرونده و بهش چي گذشته که مجبور به زدن اون حرفها شده.
هرچي که شده کار ندارم که اصن اين دادگاه وجاهت قانوني داشته؟ چطور بوده که حتي وکيل مدافع محکومين از تاريخ تشکيل دادگاه خبر نداشتن؟! چيزي که هست اينه که کيهان به خودش اجازه بده امروز تيتر بزنه :” اسناد خيانت خاتمي و موسوي فاش شد ” و ايران بنويسه:” زلزله سياسي با اافشاگري سران کودتا” . حالا به زعم خودشون توپ افتاده تو زمين اونا.
پ.ن: ديشب الله اکبر همه جا شديد بود؟ يا اونجايي که من بودم اينطور با صلابت و آهنگين بود؟
دیدن این همه تفاوت فقط احتیاج به یذره انصاف داره

ab.jpg


ديدگاه مراجع، حقوقدانان، احزاب و فعالان سياسي
اعترافات بي‌اعتبار است
گروه‌سياسي: شب گذشته، جمعي از خانواده بازداشت‌شدگان اخير به منزل محمدعلي ابطحي رفتند تا ضمن ديدار با همسر و دختران ابطحي، به خانواده او تاكيد كرده باشند آنچه روز گذشته و در حاشيه يك جلسه دادگاه از زبان ابطحي پخش شد را نه تنها قبول ندارند، بلكه مي‌دانند ابطحي آنها را به علت زندان طولاني‌مدت و در راستاي پروژه اعتراف‌گيري بيان كرده است.
بدين ترتيب، اين اولين واكنش به جلسه‌اي بود كه روز گذشته در ميدان ارگ تهران برگزار شد. جلسه‌اي كه در آن برخي چهره‌هاي اصلاح‌طلب بازداشت شده به همراه جواناني كه اخيرا در وقايع پس از انتخابات دربند شده‌اند، حضور داشتند. پيش از اين، چند باري خبر از تشكيل و برگزاري دادگاه كساني كه در حوادث اخير بازداشت‌شده بودند، منتشر شد، اما جلسه‌ديروز، به گفته وكلاي متهمان شباهتي به دادگاه نداشت. چرا كه تمامي روند دادگاه يك طرفه بود. برخي از وكلاي بازداشت‌شدگان مانند وكيل بهزاد نبوي، وكيل عبدالله رمضان‌زاده، وكيل محمدعلي ابطحي، وكيل محمد عطريانفر و… به اين جلسه دعوت نشدند و جلسه بدون حضور وكلاي آنها و خانواده بازداشت‌شدگان برگزار شد. وكلاي بازداشت‌شدگان «انصاف» در اين دادگاه را زير سوال بردند و تاكيد داشتند در دادگاهي كه وكلاي زندانيان حاضر نباشند، دادگاه روند منصفانه‌اي نخواهد داشت. نكته قابل توجه در اين جلسه، كنفرانس مطبوعاتي دو نفر از بازداشت‌شدگان و عكسي است كه خبرگزاري فارس از محمدعلي ابطحي منتشر كرده بود. در عكس مذكور كاغذي در دست ابطحي است كه نشان مي‌داد، سخناني كه او در جلسه دادگاه بيان كرد، از قبل تنظيم شده و او آنها را قرائت كرده است. ابطحي كاغذ را چنان در دست گرفته بود كه عكاس‌ها آن را ببينند و منتشر كنند.
با اين حال او سخناني بيان كرد كه بيشتر شبيه به يك اعتراف بود. حتي در كنفرانس مطبوعاتي، فقط خبرنگاران رسانه‌هايي كه حامي احمدي‌نژاد هستند، حضور داشتند و هيچ خبرنگاري كه بتواند سوالي غير از آنچه حاميان احمدي‌نژاد مي‌پرسند، بپرسد حضور نداشت.
پيش از اين برخي از مراجع نسبت به پروژه اعتراف‌گيري، هشدار و آن را عملي غيرقانوني و غيرشرعي خوانده بودند. آيت‌الله‌‌العظمي منتظري تاكيد كرد اعتراف در زندان يك ذره اعتبار شرعي و قانوني ندارد و آيت‌الله‌‌العظمي صانعي تاكيد كرده بود كه اعترافات متهمان زنداني از نظر شرعي و قانوني هيچ ارزشي ندارد. ايشان در بيانيه‌اي كه منتشر كرد تاكيد نموده است: «بر همه واضح است اين اعترافات حداقل به علت زنداني بودن متهمان و شرايط خاص آنها از نظر شرعي، قانوني و عقلايي هيچ‌گونه ارزشي نداشته و ندارد. اما نبايد اينگونه ظلم‌ها، آزار و اذيت‌ها، ترفند‌ها، مكرها، دروغ‌ها و… موجب يأس و نااميدي در راه احقاق حق شرعي و قانوني و حاكميت مردم بر سرنوشتشان گردد.»آيت‌الله‌العظمي بيات نيز يادآور شد كساني كه اقدام به اعتراف‌گيري مي‌كنند و رسانه‌هايي كه آنها را پخش مي‌كنند نزد خدا مسوول هستند.
حجت‌الاسلام دري نجف‌آبادي، دادستان كل كشور نيز در يازدهمين نشست منطقه‌اي مراكز توانبخشي و حمايت از قربانيان شكنجه در خاورميانه، گفته بود كه «گرفتن اعتراف از راه شكنجه از نظر اسلام ارزشي نداشته و در دستگاه قضايي اسلامي، اعتراضي كه از روي صدق باشد قابل قبول است.» در جريان ماجراي اعتراف‌گيري، غلامحسين محسني اژه‌اي وزير عزل شده اطلاعات نيز با پخش اعترافات مخالفت كرد. با اين حال، به‌رغم آن هشدارها و انتقادات، جلسه دادگاه برگزار و پس از آن جلسه پخش اعتراف در مقابل چند رسانه خودي و محدود كه حامي احمدي‌نژاد هستند آغاز شد اما چهره‌هاي سياسي، نمايندگان و وكلاي مستقل به شدت نسبت به اين موضوع واكنش نشان دادند.
بايد مشخص شود اعترافات
در چه شرايطي بيان شده اند
داريوش قنبري گفت: «قطعا اگر مشخص شود که اعترافات صورت گرفته تحت تاثير شکنجه و فشارهاي رواني بوده است، اين اعترافات به لحاظ قضايي فاقد ارزش خواهند بود و بايد مشخص شود اعترافات در چه شرايطي بيان شده‌اند، اگر مشخص شود شکنجه صورت گرفته است يقينا اعترافات هيچ ارزشي نخواهند داشت.»
قنبري نماينده مردم ايلام در مجلس گفت: «در شرايطي که کشور نياز به آرامش و امنيت دارد انتشار اعترافات خلاف اصل آرامش است و مسائل و کينه‌هايي ايجاد مي‌کند که به نفع کشور نيست درمجموع برگزاري اين دادگاه اقدامي نسنجيده بود و به نفع کشور و نظام هم نيست.» وي افزود: «دادگاه جرائم سياسي بايد با حضور هيات منصفه و به شکل علني برگزار شود که به اين شکل دادگاه برگزار نشده و اکثر خبرنگاران را در آن راه نداده‌اند و اين شيوه برگزاري دادگاه سوالاتي را به وجود آورده است و جدا از اتفاقات پيش آمده اصل قضيه بايد مورد بررسي قرار گيرد. در شرايطي که همه بايد به سمت آرامش حرکت کنند در چنين فضايي به مصلحت نبود که بحث اعترافات مطرح شود.»
سخنگوي فراکسيون اقليت درباره موضع‌گيري فراکسيون اقليت درباره دادگاه محاکمه اصلاح‌طلبان گفت: «فراکسيون اقليت فردا در جلسه هفتگي خود قطعا به مسائل اين دادگاه خواهد پرداخت و مسائل آن مورد بحث قرار خواهد گرفت.» نماينده ايلام در پاسخ به اين پرسش که اعترافات صورت گرفته در دادگاه را مي‌پذيرد يا خير، گفت: «ما اخباري را در ارتباط با شکنجه در بازداشتگاه‌ها شنيديم و اين مسائل را از راه قانوني خود پيگيري مي‌کنيم و مجلس هم هياتي در اين باره تشکيل داده است و آن هياتي متشکل از تمام فراکسيون‌هاي موجود در مجلس است كه اين مسائل را پيگيري مي‌کنند، قطعا اگر مشخص شود که اعترافات صورت گرفته تحت تاثير شکنجه و فشارهاي رواني بوده است، اين اعترافات به لحاظ قضايي فاقد ارزش خواهند بود و بايد مشخص شود اعترافات در چه شرايطي بيان شده‌اند، اگر مشخص شود شکنجه صورت گرفته است يقينا اعترافات هيچ ارزشي نخواهند داشت.»
عماد افروغ: متهمان كسان ديگري هستند
مدير گروه علم و دين پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي با تاکيد بر اينکه انقلاب مخملي در حاکميت جمهوري اسلامي امکان‌پذير نيست گفت: «کساني که اعتراضات مردمي به نتايج انتخابات را به انقلاب مخملي تشبيه کرده‌اند بايد از دو سوي مردم و حاکميت محاکمه شوند.»
عماد افروغ گفت: «براي من به عنوان يک روش‌شناس و يک جامعه‌شناس خيلي جالب است بدانم که قاضي و دادستان مي‌خواهند با چه روشي و با استناد به چه مدارکي ثابت کنند که عده‌اي در جريان يک انقلاب مخملي شرکت دارند اين بيش از پيش از بعد روش‌شناسي‌اش برايم جالب است که چگونه مي‌شود مدارکي را مستند و مستدل ارائه کرد که تاکيدي بر مخملي بودن اين حرکت داشته باشد.» وي افزود: «من به اقتضاي رشته تحصيلي‌ام اين دادگاه را دنبال مي‌کنم تا ببينم دادستان مي‌تواند با ارائه ادله‌هاي قانع‌کننده اين اتهامات را ابرام و اثبات کند.»
رئيس کميسيون فرهنگي مجلس هفتم با بيان اينکه «به کارگيري کلمه مخملي هم توهين به اعتراضات مردمي است و لو اينکه در حد يک ذهنيت بوده باشد و هم توهين به جمهوري اسلامي است» گفت: «آن کساني که اين اعتراضات را به انقلاب مخملي تشبيه کرده‌اند بايد از سوي مردم و حاکميت محاکمه شوند.» وي ادامه داد: «مردم بايد آنها را محاکمه کنند چون به آنها توهين شده است و حاکميت بايد آنها را محاکمه کند چرا که جمهوري اسلامي را مقايسه و شبيه‌سازي کردند با کشورهاي سوسياليستي از قبيل روسيه که نوعا هم انقلاب‌هاي مخملي در اين کشورها يعني شوروي سابق و اقمار آن اتفاق افتاده است.»
افروغ تصريح کرد: «شايد اين يک پيروزي براي روسيه به حساب آيد که حرکت‌هاي اخير و اعتراضات مردمي را انقلاب مخملي و رنگي در ايران معرفي کرده‌اند تا انقلاب اسلامي ايران در حاشيه انقلاب سوسياليستي روسيه قرار گيرد و اين توهين بزرگي به انقلاب اسلامي و توهين بزرگي به انديشه‌هاي والاي حضرت امام (ره) است که انقلاب را يک تحفه الهي مي‌دانستند که هم از جهت انگيزه، مقصد و هدف کاملا با انقلاب‌هاي شناخته شده متفاوت است.» مدير گروه علم و دين پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي ادامه داد: «من احساسم اين است که نبايد به محض اينکه ذهنيتي ايجاد شود و راي و نتيجه اعلام شده يک انتخابات با ذهنيت مردم همخواني ندارد و مردم حسب اين عدم انطباق يک واکنشي از خود نشان مي‌دهند که اين هم از قبل هم قابل پيش‌بيني بود آنها را به انقلاب مخملي ارتباط و اتصال داد.»
اين استاد دانشگاه در ادامه گفت: «جمهوري اسلامي ادعاي دموکراسي، آزادي و برگزاري چندين انتخابات باشکوه را دارد بر اين اساس تفاوت بسياري وجود دارد ميان کشوري که آزادي را برتابيده و حقوق ملت را به استناد اصل سوم قانون اساسي مورد پذيرش قرار داده است با کشورهاي که ميانه خوبي با آزادي ندارند.»
وي با انتقاد از وارد کردن اتهام تلاش براي بروز انقلاب مخملي در ايران به متهمان گفت: «اين برمي‌گردد به کج‌فهمي‌ها و سوءتعبيرهاي ناشي از کم‌سوادي و بي‌سوادي آقايان که بلافاصله مي‌خواهند بازي‌هاي جناحي و سياسي را به اصل حاکميت تسري دهند و منافع و مصالح گروهي خودشان را به اصل نظام و انقلاب پيوند مي‌زنند.»وي با بيان اينکه «همه مي‌دانند وقتي به کساني که واقعا در نيت و هدفشان به دنبال انقلاب مخملي نبوده‌اند اين اتهامات وارد شود آنها را از انقلاب و جمهوري اسلامي زده مي‌کنيم» تاکيد کرد: «اين کار اگر حساب شده باشد بايد جدي‌تر با آن برخورد شود يعني کساني که اتهام انقلاب مخملي را با آگاهي وارد کرده باشند بايد تحت تعقيب قرار گيرند براي اينکه اعتراضات عمومي را در برابر اصل نظام و انقلاب اسلامي قرار داده‌اند و منافع جناحي را با اصل ارزشمند انقلاب اسلامي گره زده‌اند که نمي‌توان به راحتي از کنار آن عبور کرد.»
افروغ در خاتمه گفت: «اي کاش رسانه ملي اين فرصت را در اختيار صاحبنظران و کارشناسان قرار مي‌داد تا ذهنيت‌زدايي شود و انقلاب مخملي و رنگي کاملا شکافته شود تا اينطور يک طرفه در اختيار يک جناحي قرار نگيرد که به صورت فزاينده اقشار و افراد و نسل‌هاي قابل توجهي را به جرم ضديت با اصل نظام و حتي ضديت با ولايت فقيه از قطار انقلاب پياده کنند و بعد سر فرصت تفسير‌هاي تنگ‌نظرانه و متحجرانه خود را به جمهوري اسلامي تحميل کنند.»
اعتبار دادگاه بدون حضور وكيل
زير سوال است
يك وكيل دادگستري نيز در مورد انتشار مطالب مطرح شده در دادگاه روز گذشته و تقابل آن با قوانين حقوقي توضيح داد: به نظر مي‌رسد قرائت و انتشار كيفرخواست مساله‌اي نداشته باشد اما انتشار اظهارات در صورتي كه حكم دادگاه مغاير با آن باشد سبب خدشه دار شدن حيثيت متهمان و ضربه وارد آمدن به شان و منزلت آنها مي‌شود. يوسف مولايي به اعتماد ملي گفت: اين دادگاه با حضور خبرنگاران برگزار شد اما بهتر بود پيش از صدور حكم موارد مطرح شده در دادگاه علني و منتشر نمي‌شد، زيرا اگر حكم با اظهارات منتشر شده همخواني نداشته باشد، انتشاردهندگان مفتري محسوب مي‌شوند.
وي به اصل برائت هم تاكيد كرد و ادامه داد: نبايد مطلبي پيش از صدور حكم منتشر شود زيرا اصل بر برائت است و نبايد پيشداوري كرد بنابراين بايد صبر كرد تا پروسه‌هاي لازم حقوقي انجام شود و سپس اقدام به انتشار اظهارات كرد.
مولايي در مورد عدم اجازه به برخي وكلا براي حضور در جلسه دادگاه نيز اظهار داشت: طبق قانون اساسي، حقوق شهروندي و مصوبه مجمع تشخيص مصلحت نظام، حضور وكيل الزامي است زيرا اعتبار دادرسي بدون حضور وكيل به زير سوال مي‌رود و حضور وكيل از حقوق اصلي متهمان است زيرا متهم به حقوق و قوانين حقوقي مسلط نيست بنابراين بايد اجازه داده شود كه به اتهامات در چارچوب قانون و با حضور وكيل رسيدگي شود.
اين استاد دانشگاه تهران با اشاره به اينكه احكام صادره بدون حضور وكيل غيرقانوني نيست، اين امر را مغاير با حقوق متهم دانست و توضيح داد: اگر وكيل همراه متهم نباشد، دادگاه از بي‌طرفي خارج و به حق دفاع متهم لطمه وارد مي‌شود. وي توضيح داد: اگر وكيل در جلسه نباشد، به اين معناست كه دادستان به تنهايي نزد قاضي رفته و ادعاهايي را مطرح و از كيفرخواست دفاع مي‌كند اما متهم تنها مي‌ماند و با توجه به عدم آشنايي به اصول حقوقي توان دفاع از خود را نمي‌يابد.وظيفه وكيل است كه از اصل برائت دفاع كند بنابراين عدم حضور وكيل به ضرر متهم و اصل برائت است كه اصلي قانوني و شرعي است و در قانون اساسي به آن تاكيد شده است. مولايي خاطر نشان كرد:اگر اصل برائت و حضور وكيل رعايت نشود، اعتبار تصميمات دادگاه زير سوال مي‌رود. مولايي در مورد مطرح شدن نام متهماني كه در دادگاه حضور نداشتند از طريق قرائت كيفرخواست، توضيح داد: احتمالا كيفرخواستي كه امروز قرائت شد به صورت كلي بود و در مورد متهمان تفكيك نشده است. اين رويه قابل پسند نيست و كساني كه نامشان در كيفرخواست مطرح شد اما در دادگاه حضور نداشتند بايد در جلسات بعدي از خود دفاع كنند.
در شرايط حبس انفرادي
اعترافات اعتباري ندارد
عمادالدين باقي بنيانگذار انجمن دفاع از حقوق زندانيان، با اشاره به آنچه به عنوان كيفرخواست در دادگاه قرائت شد، گفت: به جز بخش كوچكي كه در انتهاي كيفرخواست و پس از جلسه دادگاه توسط ابطحي بيان شد، ساير عمده بحث دادگاه را کيفرخواست اشغال کرد و مطالب آن عموما نقل‌قول از افراد بود که تا زماني که خودشان در وقت دفاع در اين زمينه سخني نگفته‌اند نمي‌توان آن را تاييد يا تكذيب كرد زيرا تا اين افراد خودشان اين بندهاي كيفرخواست را تاييد نكنند، نمي‌توان آن را داراي اعتبار دانست. عمادالدين باقي با اشاره به مواردي كه به نقل از بازداشت‌شدگان در كيفرخواست آمده است، گفت: اين اظهارات اگر صحت داشته باشد، در شرايط حبس انفرادي، قطع ارتباط با جهان خارج و عدم ديدار با وكيل مطرح شده كه اعتباري ندارد. وي برگزاري دادگاه و اظهاراتي كه از قول افراد در اين جلسه مطرح شد را داراي ابعاد سياسي، حقوقي و حقوق بشري دانست و با اشاره به اينكه ابعاد سياسي را بايد به كارشناسان سياسي سپرد، گفت من فقط درباره ابعاد حقوقي و حقوق بشري آن سخن مي‌گويم و افزود: از لحاظ كيفرخواستي كه در ابتداي جلسه قرائت شد، پيش‌بيني مي‌شود كه اين دادگاه هم از حيث حقوقي به ليست دادگاه‌هاي شگفت‌انگيز سال‌هاي اخير مي‌پيوندد چراكه داراي اشكالات حقوقي بسياري بود. اين فعال حقوق بشر در ادامه به بيان اشكالات حقوقي جلسه امروز دادگاه بازداشت‌شدگان پرداخت و تصريح كرد: وكيل بايد در مرحله بازپرسي حضور داشته باشد. اسناد بين‌المللي و قوانين داخلي بر اين مساله تاكيد دارند كه اگر وكيل در مرحله تحقيقات و بازپرسي حضور نداشته باشد، اظهارات متهمان و پرونده تشكيل شده فاقد اعتبار حقوقي است. مفاد قوانين داخلي مانند حقوق شهروندي و آيين‌نامه بازداشتگاه‌هاي امنيتي هم تاكيد دارند كه متهم بايد به‌طور پيوسته با وكيل خود ملاقات داشته باشد اما اكنون شاهديم كه هيچ‌يك از متهمان با وكلاي خود ملاقات نداشته‌اند و همين يك دليل براي زيرسوال بردن بازپرسي كافي است. باقي اشكال ديگر جلسه امروز دادگاه را اينگونه بيان كرد: در اين جلسه وكلاي عده‌اي از متهمان حضور نداشتند و صرف عدم حضور وكيل از نظر نص صريح قانون دليل بر لغو دادگاه است. وكلايي هم كه حضور داشتند، نه‌تنها ملاقاتي با موكلان خود نداشتند بلكه نتوانستند پرونده آنها را مطالعه و كيفرخواست را پيشاپيش بخوانند. بنيانگذار انجمن دفاع از حقوق زندانيان انعقاد و شكل‌گيري پرونده را مهمترين بخش فرآيند دادرسي دانست و تصريح كرد: ضرورت حضور وكيل در اين مرحله بيش از هر مرحله‌اي بايد مدنظر قرار گيرد.
باقي با اشاره به اينكه گفته‌مي‌شود دادگاه به صورت علني برگزار شده است، توضيح داد: دادگاه در ظاهر علني بود اما خلاف قانون عمل شد.زيرا در تبصره يك ماده 188آيين دادرسي کيفري آمده است كه «منظور از علني بودن محاكمه، عدم ايجاد مانع جهت حضور افراد در دادگاه مي‌باشد اما انتشار آن در رسانه‌هاي گروهي قبل از قطعي شدن حكم، مجاز نخواهد بود و متخلف اين تبصره به مجازات مفتري محكوم مي‌شود.»
وي اين تبصره را داراي دو بخش «عدم ايجاد مانع براي حضور افراد» و همچنين «عدم انتشار موارد پيش از تاييد حكم» دانست و درباره هر بخش اينگونه توضيح داد: هر دو بخش در دادگاه امروز نقض شد. زيرا تنها افراد خاص توانستند در اين جلسه حضور يابند و مانع حضور خبرنگاران مستقل، خانواده‌ها و برخي از وكلاي متهمان شدند و تخلف ديگر انتشار كيفرخواست در رسانه‌هاي گروهي بود. آيا طبق همين قانون،خبرگزاري فارس كه متن كامل كيفرخواست را منتشر کرده و صداوسيما كه گزيده‌هايي از آن را منتشر كرد، نبايد به مجازات مفتري محكوم شوند؟ باقي ادامه داد: همين كه اجازه داده نشد خبرنگاران مستقل، خانواده‌ها و وكلا در اين جلسه حضور يابند، موجب ايجاد شبهاتي شده است مبني بر اينکه چرا واهمه دارند ديگران در دادگاه حضور داشته باشند. باقي در پاسخ اين سوال که آقاي ابطحي در کنفرانس خبري‌اش گفته است: دلبستگي به جريان‌هاي خارجي مي‌تواند آسيب‌هاي زيادي وارد کند که برخي احزاب اصلاح‌طلب چنين دلبستگي‌هايي دارند و نمونه اين ارتباطات جلسات عمادالدين باقي در دوبي براي آموزش نوعي مسائل مربوط به ايران بود، توضيح داد: هرچند در اين زمينه قبلا مفصل در رسانه‌ها توضيح داده شده و در زمينه يک سفر چند روزه بستگان من به دوبي و اتهامات و محاکمه و برائت آنها کتابي را منتشرخواهم کرد که حاوي جزئيات فراواني خواهد بود اولا من افتخار عضويت در احزاب اصلاح‌طلب را نداشته‌ام ثانيا همين اظهارات آقاي ابطحي براي روشن کردن فضاي پشت صحنه کافي است زيرا با توجه به اينکه اساسا من هيچگاه براي چنين موردي به دوبي سفر نکرده‌ام و در حکمي هم که از آن تبرئه شدم اساسا چنين اتهامي نسبت به من وجود نداشت اما آقاي ابطحي خبر از جلسات من در دوبي مي‌دهد و اين نشان مي‌دهد يک مطلب جعلي را به ايشان ديکته کرده‌اند. بگذريم از اينکه طبق نص صريح فقه اسلام و نيزماده 1278 قانون مدني اقرار و اظهارات هر کس نسبت به ديگري نافذ و معتبر نيست و فقط نسبت به خودش نافذ است. يكي ديگر از اشكالات حقوقي وارد به دادگاه، آوردن متهمان با لباس زندان است كه برخلاف نص‌صريح قانون ‌است. اساسا فلسفه منع‌آوردن متهم به دادگاه، اين است كه اين شيوه باعث توهين و هتك‌حيثيت شهروندان است و هر ناظري با مشاهده شخصيت‌هاي شناخته شده كشور، مي‌تواند به خيلي از مسائل ‌پشت صحنه پي‌ببرد.
وكيل بهزاد نبوي: دادگاه منصفانه نبود
هوشنگ پوربابايي، وكيل بهزاد نبوي، مصطفي تاج‌زاده و محسن ميردامادي در گفت‌وگو با اعتماد ملي با اظهار ناخرسندي از عدم اطلاع به وكلاي بازداشت‌شدگان براي حضور در دادگاه گفت: طبق ماده 128 قانون آيين دادرسي كيفري، بند 3 ماده واحده حقوق شهروندي و اصل 35 قانون اساسي، وكيل مدافع بايد در تحقيقات مقدماتي در كنار متهم حضور داشته باشد. وي با اشاره به اينكه از ابتدا وكالت محسن ميردامادي را بر عهده داشته است، ادامه داد: خانواده‌هاي تاج‌زاده و نبوي هم از من خواستند تا وكالت آنها را هم برعهده بگيرم. وي با تاكيد بر اينكه دادسرا موظف است براي وكلا، تدارك دفاع از متهمان را فراهم كند، گفت: حضور در تحقيقات مقدماتي، اطلاع از اتهام و اطلاع از دلايل اتهام حقي است كه وكلا بايد از آن برخوردار باشند.همچنين طبق ماده 128 قانون آيين دادرسي كيفري، وكيل پس از اتمام تحقيقات مي‌تواند در مورد اجراي صحيح قانون و دفاع از متهم و كشف حقيقت، مطالبي را به قاضي اطلاع دهد و قاضي تذكر دهد. پوربابايي خاطر نشان كرد: پس از انجام تحقيقات، اگر پرونده به دادگاه رفت، دادگاه موظف است طرفين را با وكلايشان در ساعت و روز مشخصي به دادگاه دعوت كند البته اين دعوت بايد به نحوي باشد كه وكيل فرصت مطالعه پرونده و بررسي اسناد و مدارك و مذاكره با موكل را داشته باشد و پس از آن در جلسه دادگاه حضور يابد. وي در مورد دلايل عدم حضور خود در اين جلسه توضيح داد: بنده تنها از طريق همسر موكلم(ميردامادي) و اخبار رسانه‌ها از برگزاري اين جلسه مطلع شدم و بلافاصله خود را به دادگاه رساندم و با هماهنگي ماموران امنيتي به داخل مجتمع رفتم اما رئيس‌دفتر دادستان اعلام كرد كه شب گذشته براي برقراري ارتباط با من تلاش كرده است اما موفق نشده‌اند. اين وكيل دادگستري در ادامه تصريح كرد: دفتر دادستاني به من اعلام كرد كه اين جلسه بنا به تقاضاي موكلانم برگزار شده و جلسه دادگاه آنها نيست و من حتي دو مرتبه اين سوال را از آنها پرسيدم و هر دو بار همين پاسخ را دادند. پوربابايي با اشاره به اينكه تاكنون اطلاعي از پرونده و اتهامات موكلانش ندارد، ادامه داد: با توجه به بي‌اطلاعي وكلا از پرونده، حضورشان در جلسه امروز فايده‌اي نداشت. وي در مورد اظهارات برخي متهمان در اين جلسه گفت: ابتدا بايد اقرار يا اعتراف را معنا كنيم. اگر مطلبي بگوييم كه به نفع خودمان و به ضرر ديگران باشد، اقرار نيست بلكه شهادت، گواهي و يا ادعاست و اگر متهمي عليه متهم ديگر مطالبي را عنوان كند نمي‌توان نام آن را اقرار گذاشت. پوربابايي همچنين اظهار داشت: اصول دادرسي منصفانه ايجاب مي‌كند كه حقوق دفاعي متهم را همواره مد نظر داشته باشيم و در اين دادرسي منصفانه بايد حقوق متهم و مدعي‌العموم به طور يكسان رعايت شود. اگر قرار است چنين دادگاه منصفانه‌اي برگزار شود بايد با حضور وكيل باشد بنابراين اگر اين جلسه، يك دادگاه محاكمه است چرا وكلا حضور نداشتند بنابراين نمي‌توانسته دادگاه منصفانه‌اي باشد.
واكنش جبهه مشاركت
همچنين جبهه مشاركت ايران اسلامي نيز درباره دادگاهي كه روز گذشته برگزار شد، بيانيه‌اي صادر و در آن تاكيد كرد: :در مورد اعتراف‌هاي بيان شده از سوي جناب حجت‌الاسلام‌و‌المسلمين ابطحي در اين دادگاه نيز نگاه جبهه مشاركت همان است كه پيش‌تر در بيانيه‌هاي متعدد خود درباره اين اعتراف‌سازي‌ها به كرات اشاره كرده است. از نظر ما ديدگاه‌هاي آقاي ابطحي درباره مسائلي كه در دادگاه بيان كرد همان است كه در زمان آزادي خود در سايت شخصي خود و در مصاحبه‌ها و ارائه نظرات بدون فشار و بازجويي و انفرادي و ديگر تضييقات بيان كرده بود. همانطور كه در باقي تواب‌سازي‌هاي مشابه، ديگر اعتراف‌كنندگان پس از رهايي بر همان ديدگاه‌هاي سابق خود تاكيد كرده‌اند.
در همين زمينه
آيت‌الله العظمي صانعي: اعترافات متهمان زنداني از نظر شرعي و قانوني هيچ ارزشي ندارد.
آيت‌الله‌العظمي بيات: كساني كه اقدام به اعتراف‌گيري مي‌كنند و رسانه‌هايي كه آنها را
پخش مي‌كنند نزد خدا مسوول هستند.
دبيركل فراكسيون خط امام مجلس: نحوه محاكمه بازداشت‌شدگان همه را بهت‌زده كرد.
عماد افروغ: براي من به‌عنوان يك جامعه‌شناس جالب است بدانم كه قاضي و دادستان مي‌خواهند با چه روشي و با استناد به چه مداركي ثابت كنند عده‌اي در جريان انقلاب مخملي شركت دارند.
يوسف مولايي: اگر وكيل در جلسه نباشد به اين معناست كه
دادستان به تنهايي نزد قاضي رفته است.
دفتر هاشمي رفسنجاني: معلوم نيست اين اظهارات در چه شرايط و ملاحظاتي بيان شده است.
سيد محمد‌هاشمي
بحث امنيت قضايي اين روزها و بيش از همه ديروز در جريان دادگاهي كه به نظر مي‌خواست نشان دهد كه بسياري از رجال سياسي خودفروخته و دشمن هستند،شكسته شد. امنيت قضايي بيش از هر چيز مبتني بر 5 اصل اساسي است،كه در 40 روز گذشته بسياري از اين اصل‌ها زيرپا گذاشته و نقض شد.اصل برائت،تعقيب قانوني،محاكمه عادلانه،اصل قانوني بودن جرائم و مجازات و تامين امنيت متهمان و محكومان در برابر فشار و تعرض قانوني از اصول امنيت قضايي هستند.
در اصل برائت،تا زماني كه كسي به موجب حكم دادگاه مجرم شناخته نشود،مبرا است،زيرا كه اصل بر برائت است.اما متاسفانه اين اصل چندان رعايت نمي‌شود،و متهم پيش از تشكيل دادگاه و صدور حكم به دليل عملكرد دولت و شيوه‌هاي غلطش در انظار مجرم جلوه مي‌كند،كه اين خلاف اصل 37 قانون اساسي است.در واقع اين يكي از اولين اصولي است كه رعايت آن جداي از جنبه قانوني، جنبه انساني هم دارد.اما ما شاهد هستيم كه جلوه‌هايي از مجرميت فرد در انظار عمومي به نمايش گذاشته مي‌شود و رسانه ملي آن هم به شكل بريده بريده دفاعيات بازداشت شدگان را به نمايش مي‌گذارد،به‌گونه‌اي كه انگار به جاي دفاعيات مشغول قرائت كيفرخواست عليه خود هستند.نشان دادن جلوه‌هايي از مجرميت به اين شكل دقيقا زيرپاگذاشتن اصل برائت است. در بحث تعقيب قانوني نيز،اصل بر منع تعقيب است و تعقيب هم بايد با معيارها و ضوابط انجام شود،ضوابطي كه در اصل 32 آمده، اين اصل تعقيب را منع مي‌كند و مي‌گويد هيچ كس را نمي‌توان دستگير كرد،مگر به حكم قانوني اما متاسفانه شاهد بوديم كه در روزهاي اخير هم بازداشت‌ها به‌گونه‌اي بود كه اين اصل هم زيرپا گذاشته شد.براساس قانون، دستگيري بايد از سوي ضابطان دادگستري انجام شود و ضابطان دادگستري هم در قانون آيين دادرسي مشخص شده‌اند،در اين بخش هم شاهد بوديم كه تعريف ضابطان قانوني از سوي دولت اقتدارگرا تغيير كرد. از سوي ديگر بعد از تعقيب قانوني،اولين كار تفهيم اتهام است،فرد بازداشت شده بايد به سرعت تفهيم اتهام شود،يعني در كمتر از 24 ساعت پرونده تشكيل شود اما شاهد بوديم كه بازداشت‌هاي موقت بيش از 40 روز طول كشيده‌اند كه اين خود نمونه تمام عيار دادرسي غيرعادلانه است. در اين زمينه اگر مشاهداتي خلاف اين اصل وجود داشته باشد،ناخودآگاه باقي پروسه بازداشت و دادرسي هم زيرسوال مي‌رود و اعتباري ندارد.اما متاسفانه در بازداشت‌هاي اخير هم به شيوه چند سال اخير با افزودن جرم اقدام عليه امنيت ملي و دستاويز كردن يك تبصره سرپوشي قانوني براي اين عمل غيرقانوني تهيه شد. از سوي ديگر بازداشت شدگان اخير مجرمان جنايي و افراد عادي نبودند كه ضابطان قانون اينچنين رفتاري با اين مردان شناخته شده داشتند،كه هيچ در شأن آنها نبود.آن هم در حالي كه در رژيم گذشته بسياري از صاحبان قدرت امروز خود به جرم مبارزه عليه بيداد راهي زندان شده بودند و حتي در آن دوره تاريك هم هرگز با آنها به عنوان زنداني سياسي برخوردي اينچنين در دادگاه نشد. براساس قانون جرم سياسي با جرائم عمومي متفاوت است.در رسيدگي به جرائم سياسي هم بايد دو عنصر را در نظر گرفت:يكي عنصر مادي و ديگري عنصر معنوي.عنصر معنوي بستگي به نيت متهم دارد،زيرا ممكن است قصد و نيت فرد برهم زدن آرامش و امنيت نباشد بلكه بخواهد از حق خود دفاع كند، و آنقدر قانون برايش حق قائل شده است كه او اجازه نافرماني مدني هم دارد.به اين ترتيب او جرمي مرتكب نشده،زيرا نيتش خيربود.حتي اگر جرمي هم مرتكب شده باشد(كه به زعم افكار عمومي و قانون صريح و بدون غرض ورزي اينچنين نبوده و جرمي در كار نيست)باز هم رفتار با يك متهم سياسي بايد بسيار متفاوت باشد.رفتار با يك متهم سياسي و حتي بالاتر از آن محكوم سياسي بسيار بايد مخفف‌تر از محكومان و متهمان عادي باشد.از سوي ديگر در دادگاه اين افراد حضور هيات منصفه الزامي است،همچنين دادگاه متهمان سياسي بايد علني برگزار شود.البته نه دادگاه علني از اين نوع كه ضابطان قانون ديروز برگزار كردند و ميزان علني بودن دادگاه را خود تعيين كرده بودند و خانواده فرد و حتي وكيلش هم نامحرم تلقي شده بودند و معلوم نبود اين بار با چه تعبيري صرفا به دليل حضور چند خبرنگار رسانه به شدت وابسته به دولت و اطرافيان خودشان نام دادگاه علني را بر آن گذاشته بودند.


نظرات شما


  1. قناری در 09/02/08 گفت :

    به اون کسی که به نام پاک میرحسین کامنت میذاره:
    تو که یکی از طرفدارهای سینه چاک انی, بی وجودیت رو از همه بیشتر ثابت کردی که! حتی بانگ الله اکبر مردم ستمدیده رو که از بیداد زمان به بارگاه داد روی آورده اند تحمل نمیکنی و توهین میکنی… شرمتان باد…


  2. یک دوست در 09/02/08 گفت :

    یعنی چه صیغه ای از آب درآمد؟


  3. قناری در 09/02/08 گفت :

    عمه خانوم عزیز! نه کمی , که خیلی خیلی هم تند رفتی! چاره قلب مجروحت نمک پاشیدن به قلب مجروح دیگران نیست…
    #flower


  4. naji در 09/02/08 گفت :

    يعنی يکی از هميناييه که زندگی اش با دستمال به دست بودن ميگذره و اگر يکی از طفدارای ا.ن صيغه اش نکنه از گرسنگی ميميره.پس مياد اينجا واسه تضعيف روحيه ماها که همچنان بتونه فعاليت داشته باشه!!


  5. نازی در 09/02/08 گفت :

    نه اينجا-اصفهان- خبری نبود!


  6. xaniar در 09/02/08 گفت :

    فقط با يك FM Transmitter فرستنده شعارهاي آزادي خواهي بر روي موج اف ام راديو باشيد
    مواد لازم: 1- یک عدد FM Transmitter 2- یک عدد SD Card با حجم 64 مگابایت 3- یک دستگاه اتوموبیل طرز تهیه: کافیه که یدونه FM Transmitter ساده که این روزها توی همه فروشگاه‌های کامپیوتری و لوازم صوتی فروخته می‌شه رو تهیه کنید. این دستگاه قابلیت پخش فایل‌های صوتی روی امواج FM رو داره. بیشتر اونها به خاطر استفاده از منبع تغذیه ماشین، در قسمت جای فندک اتوموبیل نصب می‌شن. قیمت حدودی اونها بین 15 تا 25 هزارتومنه. توجه داشته باشین که حتما نوعی از اونها رو انتخاب کنین که قابلیت تغییر فرکانس رو داشته باشه. بعد از اون میتونین روی SD Card، فایل‌های صوتی و MP3 خودتون که حاوی شعارهای آزادی‌خواهی باشه رو در داخل اون قرار داده و دستگاه رو طوری تنظیم کنید که روی موج FM 88.1 صدا رو پخش کنه. با این کار وقتی شما توی خیابون‌های دارای ترافیک بالا هستین، حداقل توی بازه 25 متری شما هر کسی بخواد روی اون موج رادیو گوش کنه، امواج فرستنده شما رو دریافت می‌کنه. توجه داشته باشین که موج FM 88.1 مربوط به رادیو جوان هستش که مخصوصا صبح‌ها توی ترافیک درون شهر خیلی طرفدار داره!.البته رو موجهاي مختلف هم ميتونين بفرستين .موفق باشين


  7. صنم در 09/02/08 گفت :

    بچه ها بیایید کاری نکنیم که طرفذاران احمدی نژاد به ما بخندند مثل عنوان کردن مبحث صیغه ای بودن حدیث حالا یکی به اون کامنت گذار بگه که تو از کجا فهمیدی طرف صیغه ای است حالا صیغه ای هم باشه به ما چه مربوطه سعی کنید از مبحث اصلی خارج نشوید


  8. سs@yahoo در 09/02/08 گفت :

    ايميلم رسيد به دستت؟
    _____________________________
    نه کدوم بود؟سابجکتش چیه؟


  9. سs@yahoo در 09/02/08 گفت :

    تو کامنت دونی به کدامین گناه نوشتم و توضیح دادم از کی گرفتم
    سابجکتش khoon baha ست
    به ایمیل بالای صفحه فرستادم


  10. naji در 09/02/08 گفت :

    اين همه طرفدارای احمدی تو زندان و تو درکيريا به دخترا و زنا تجاوز کردن (يکيش نزديکترين دوست خودم که هنوز خوب نشده!!) اشکال نداره ؟گفتن صيغه ای که خودشونم قولش دارن بده؟!! نجابت بسه ديگه


  11. سs@yahoo در 09/02/08 گفت :

    اين بود
    (ویولت عزیز یه کلیپ واست ایمیل کردم به همین آدرس بالای وبلاگت، حجمش هم ۱۰m اما ارزشش رو داره دانلودش کنی، این کلیپ رو یکی از دوستانم که خارج از ایران واسم فرستاده، میگفت اینو تو مراسمی که برای چهلم شهدا گرفته بودن توی یکی از دانشگاه های اون کشور پخش کردن
    تصور کن همه ی برقارو خاموش کردن اینو گذاشتن برای اون جمعیت، چقدر باشکوه و البته زجرآور بوده
    همه ی صحنه های فیلم رو بصورت عکس و فیلم دیده بودم، اما ترکیبش با این آهنگ فوق العاده زیبا و تاثیرگذار شده، از دیروز که به دستم رسیده هزار بار گوش دادم، همه ی بدنم از درد و ناراحتی بی حس شده بود
    ایمیلم با سابجک khoon baha هست)


  12. دلکوک در 09/02/08 گفت :

    میرحسین موسوی درباره اعترافات متهمان در دادگاه نوشته است: “می‌گویند فرزندان انقلاب در دادگاهی که دیروز تشکیل شده بود به ارتباط با بیگانه و برنامه‌ریزی برای ساقط کردن نظام جمهوری اسلامی اعتراف کرده‌اند. اینجانب در سخنان آنان دقیق شدم و در حقیقت آن چنین چیزی نیافتم، بلکه شنیدم که با ناله‌ای عمیق از سرگذشت دردناک خود در این پنجاه روز می گفتند؛ انسان‌هایی له شده که ممکن بود به هرچیز دیگری هم که به آن الزام شود اقرار کنند به راستی چه چیز دیگری جز داستان رنج‌هایی که کشیده‌اند ممکن است بگویند.”


  13. شب تاب در 09/02/08 گفت :

    کسی ای بازی ها رو باور نميکنه.#nottalking


  14. صنم در 09/02/08 گفت :

    ببین حالا صیغه ای بودن که چیز بدی نیست .صیغه ای نباشی و فعل حرام انجام بدی بدتره بعدشم تو مطمعنی که دوستت از اولش مشکل نداشته وحالا انداخته گردن کسای دیگه پس بیایید حرف بی منطق نزنیم تا اون طرفیا الکی الکی دلشون شاد نشه


  15. سعیده در 09/02/08 گفت :

    دوستان فردا خبری نیست اگر هست به ما هم خبر بدهید .مثل اینکه فردا تنفیذ است درست میگم؟


  16. مهراب در 09/02/08 گفت :

    بابا ویولت مارو گرفتیا این دو تا عکس که مال یک نفر نیست .یعنی این اقا 50 روزه اینجری شده پس ما که همش داریم رژیم میگیریم و1 گرم هم کم نمیکنیم بریم ازش بپرسیم چی کار کرده اینقدر خوش تیپ شده .حالا بحث سیاست به کنار این لاغری برای سلامتیش بهتره.


  17. ۱۱۱۱۱۱۱۱ در 09/02/08 گفت :

    بچه ها کامنت ۱۱۰ راست ميگويد کاری نکنيد که ما بخنديم اخه بابا فکر دل و روده ی ما رو هم بکنيد مرديم از خنده#rolling #rolling #rolling


  18. مهراب در 09/02/08 گفت :

    ای به قربان آن لبخند ژکوندت .بگو که راز لاغریت چیست؟شکنجه یا ترک هله هوله یا بیماری قند


  19. گلاره در 09/02/08 گفت :

    منم جا خوردم وقتی ديدمش .اون ابطحی ترگل ور گل ما رو …#sad جدا خيلی ناراحت شدم .خدا کنه بدتر از اين نشه .دعا کنيم #cry


  20. ساتين در 09/02/08 گفت :

    سر انجام هر خودکامه و ديکتاتوری شکست و زوال و خفت است
    شک ندارم
    به حرف هيچ کس هم وارد جنبش نشدم که الان دلسرد بشم
    تقلب سازمان يافته و ناجوانمردانه و دزديدن آرای مردم رو به چشم خودم مشاهده کردم که ميگم ا.ن رئيس جمهور قانونی نيست
    صرف نظر از اينکه ساير کانديدا ها کی هستند
    از بالا بالا های سازمان هم بصورت خير خواهانه بهم هشدار دادند هر چی ديدی و می دونی صداشو در نيار
    ديگه از هاشمی رفسنجانی که قويتر نيستی
    هيچ مرجعی برای داد خواهی باقی نگذاشتند
    مگر خدا
    فقط خودتو نابود وبد نام می کنند و هيچ کس هم نمی فهمه چی شد
    ( اين حرفها رو دو مسئول عالی رتبه از وزارت کشور و يه وزارت ديگه بهم گفتند البته دوستانه و غير رسمی)
    جالبه بدونيد مديرانی که در وزارت کشور بخاطر مشارکت فعال در انتخابات لوح تقدير دريافت کردند لوحشونو بين خودشون مايه ننگ می نامند.
    جالبه که حتی بلند مرتبه ترين افراد
    ( البته غير از وزير و معاون هاش که از اونها چيزی نشنيدم)
    خلاصه ما به حرف ابطحی يا عطريانفر نگفتيم تقلب شده
    ما شاهد تقلب بوديم
    حالا حضرات ميگن بگين ماست سياهه


  21. ازآویشن به لادن ۷۹ در 09/02/08 گفت :

    به لادن با کامنتی که در شماره ۷۹ گذاشتی دمت گرم..من یکی دربست مخلصتم!! راست می گه اون بی سوادهایی هم که از گالیله در دادگاه کلیسایشون اعتراف گرفتن فقط باعث شدن همه مردم دنیا بعدها مسخره اشون کنن والا گالیله هم می دونست زمین گرده اما و البته به دور خورشیذ می گرده اما اعتراف کرد خورشید به دور زمین می گرده طرفدارای ا.ن اگه سوادتون بیش از سواد کردان باشه باید متوجه بشین که این گالیله بدبخت بی نوای دانشمند ۱۰۰ البته به هیچ بیگانه و اجنبی و منافق و ضد ولایت فقیهی !!!!!۱وصل نبود اما دید سواد و شعور محاکمه کننده ها چیز دیگه ایه است!!! و خب زمان گذشت و حالا همه ما با هم به ریش اون بی سوادها در دادگاه گالیله می خندیم…زیاد طول نمی کشه که مردم دنیا به کم سوادان بیدادگاه امثال ابطحی بخندن..
    آی که من چه خوشحال می شم روزی که ابطحی و بقیه عزیزان دربندمون آزاد بشن بریم استقبالشون..
    اما از این سناریوی مسخره ا. ن و بقیه بگذریم فردا یادتون نره عصر همه با هم فعلا دو میدون اعلام شد ه تا آخر شب چک کنیم اگه جاهای دیگه هم اعلام شد سر بزنیم چون همه با هم هستیم!!!
    وبلاگ ماهی عزیز رو که دارین و البته بالاترین هم لینک رو میزاره فردا دوستداران آزادی و آدمیت عصر را در کنار هم می گذرانند ..شاید چاشنی گاز اشک آور و باطوم هم باشد..همه این روزها بوده اما ما رفتیم باز هم خواهیم رفت…سبز و ماندگار و تندرست باشید.


  22. papary در 09/02/08 گفت :

    !!!!!!!!!
    در همين حد فقط ميتونم بگم


  23. امین در 09/02/08 گفت :

    بچه ها این مسخره بازیها چیه راه انداختید.فردا دیگه کارمون خلاصه حالا هی بشینبد گل بگیدو گل بشنویدواقعا که لیاقتتون همون ا.ن است


  24. مریم در 09/02/08 گفت :

    ببخشید مبحث صیغه ای بودن دیگه چیه ما نفهمیدیم


  25. سروين در 09/02/08 گفت :

    حواستون باشه الان اخبار اعلام کرد آلودگی گرد و غبار تهران امروز در مرحله هشدار بوده امکان داره دوباره بخاطر آلودگی این دو روز آینده رو باز تعطیل کنن تا تهران خلوت بشه


  26. مهراب در 09/02/08 گفت :

    بچه ها حالا ایشاالله آقای ابطحی که هرچه زودتر مشکلش حل میشه ولی خودمونیم چاقا خیلی دوستداشتنی ترند من که دیگه نمیخوام لاغر و بی ریخت بشم .خداییش یه بار دیگه دو تا عکس رو با هم مقایسه کنید.ببینید راست میگم یا نه.بذار ما چاقا هم دلمون به یه چیزی خوش باشه هر چی نباشه خوشکل تر از شما لاغرا که هستیم


  27. ساتين در 09/02/08 گفت :

    اجرای این تئاتر در این زمان بخاطر اين بود که از اعتراضات و تجمعات فردا می ترسند
    هر کاری حاضرند بکنند تا مردم دست از اعتراضات بردارند
    مثلا یه کامنت گذار عزيز که ديگه از فرط حرص کلمات بی ادبانه کم آورده حاضره
    تمام فردا معلق بزنه يا روی سرش وايسته اگه بدونه اين باعث ميشه مردم ساکت بشند و تو خونه هاشون بشينند.
    #grin
    درک می کنيد ديگه؟
    اينا همش ميزان محبوبيت پرزيدنتشونو نشون ميده
    مجبورند با گاز اشک آور و چماق و لگد و حبس بین سراغ مردم
    آه ا.ن ! ا.ن!
    تو چقدر محبوب القلوبی!
    #winking #winking #winking


  28. ماريلا در 09/02/08 گفت :

    «ابطحی دو ماه است در زندان انفرادی است، به قول رهبری هر یک روز زندان انفرادی یک ماه شکنجه است، شما شصت ماه یک نفر را شکنجه کردید، طبیعی است که به هر چیزی اعتراف کند، اگر ابطحی اعتراف کند ناپلئون بناپارت یا فیدل کاسترو یا آدولف هیتلر است، اصلا عجیب نیست»


  29. ماريلا در 09/02/08 گفت :

    «وقتی زن قائم مقام وزارت اطلاعات زیر شکنجه اعتراف می کند جاسوس اسرائیل بوده و فساد اخلاقی داشته، طبیعی است اگر احمدی نژادهم یک سال دیگر زیر دست همان بازجو بیفتد اعتراف خواهد کرد که ارتباطش با رهبری شبیه به زن و شوهری بوده و خودش جاسوس آمریکا و اسرائیل و انگلیس و تمام کارهایش بخاطر براندازی نظام بوده، این خط این هم نشان. ابطحی که جای خود دارد. »


  30. ماريلا در 09/02/08 گفت :

    «متهمی که خودش زندانی است، وکیلش هم زندانی است، رفیقش هم زندانی است، رئیس سابقش هم زندانی است، معاون سابقش هم زندانی است، شاهدش هم زندانی است، طبیعی است که به هر چیزی اعتراف می کند»


  31. ماريلا در 09/02/08 گفت :

    «ابطحی گفت: ” موسوی، هاشمی و خاتمی با یکدیگر هم قسم شدند که پشت یکدیگر را خالی نکنند.”
    نتیجه گیری: جنبش سبز یک رهبری قوی و متحد دارد که می توان روی آن حساب کرد.»


  32. بلوطی در 09/02/08 گفت :

    چی بگم؟
    از ديدن عکس ندا تو پست قبلی تموم تنم يهو مور مور شد
    چی بگم؟
    امروز تو دانشکده برای يه برنامه فرهنگی بودجه می خواستيم که بهمون ندادن حتی سرويس هم ندادن و گفتن بسيج قبلن همه چيزو گرفته چون می خواسته خبر مرگش نوچه هاشو ببره قبرستون!!!
    خدا!و ما جز سکوت هيچ کاری نتنستيم بکنيم
    فعلا که دور دور ايناست اما نوبت ما هم ميرسه


  33. ماريلا در 09/02/08 گفت :

    «ابطحی گفت: ” مجمع روحانیون بر خلاف گذشته دیگر انقلابی نیست.”
    نتیجه گیری: پس با خیال راحت می توانیم به آنها اعتماد کنیم و حرف مان را به آنها بزنیم. یعنی به عبارت دیگر از خودمان اند. »


  34. ماريلا در 09/02/08 گفت :

    «ابطحی گفت: ” موسوی نظام را به خطر انداخته است.”
    نتیجه گیری: پس نتیجه می گیریم که موسوی دقیقا همان کسی است که به درد رهبری جنبش می خورد.»


  35. منا در 09/02/08 گفت :

    احسان(۱۳۲) خفه شو لطفا
    به جای اين که اينجا پشگل بندازی گورتو گم کن تو طويله ی اصولگرايان


  36. saba در 09/02/08 گفت :

    وقتی میگیم یه چیزی نگید که اون وریا به ما بخندند قبول نمیکنید رهبری منظورشون انفرادی زمان شاه بوده نه انفرادی جمهوری اسلامی اگه حرف رهبری رو قبول داری باید قبول داشته باشی که زندان انفرادی زمان شاه وجمهوری اسلامی با هم فرق داره.ما که نباید همه چیزو با هم قاطی کنیم جانم.


  37. ساتين در 09/02/08 گفت :

    به کامنت ۱۳۷:
    تو چرا به خودت گرفتي؟
    من اسمی از تو نياورده بودم
    گفتم کامنت گذاری که از فرط حرص ديگه کلمات بی ادبانه کم آورده و حاضره معلق هم بزنه
    #winking
    حکايت گربه دزده است انگار
    بگذريم . افتخار می کنم اگه در راه فرياد کشيدن برسر دزدان و جنايتکاران و دیکتاتوری که داره از خون و جون و مال و آبروی ملتم با وقاحت سوءاستفاده می کنه زخمی بردارم
    چی شريف تر از اين؟#smile


  38. ساتين در 09/02/08 گفت :

    به صبا کامنت ۱۴۴:
    صبا جون ما رو گرفتی يا خودتو؟
    #rolling
    اتفرادی های زمان شاه صد بار شرف داشت به انفرادی های حالا
    شاه اگه به وسعت و عمق اينها دست به کشتار و جنايت می زد الان اين حضرات حکومت رو به خواب هم نمی ديدند.
    اينها صد بار وحشی تر و لگام گسيخته تر از رژيم سابق هستند


  39. ماريلا در 09/02/08 گفت :

    saba يعنى فكر ميكنى آثار روحى و روانى يه سلول انفرادى در زمان شاه و زمان فعلى با هم تفاوتى هم داره؟!!!
    البته كه من كه شخصا معتقدم تفاوت داره… ولى از اون لحاظ…


  40. saba در 09/02/08 گفت :

    به ساتین 146 احتمالا جنابعالی هردوتاانفرادی رو تجربه کردی من فقط میگم همه چیزو با هم قاطی نکنیم احتمالا جنابعالی طرفدار شاه هستی ولی اینو بدون این وبلاگ متعلق به یک طرفدار میرحسینه.میرحسین هم که میدونی هم نظام رو قبول ذاره و هم رهبری رو.


  41. شکوه در 09/02/08 گفت :

    بچه ها امشب چه خبر شده
    از همه شبها بیشتر دارن الله و اکبر می گن


  42. ساتين در 09/02/08 گفت :

    به صبا:
    نه من تجربه نکردم اما هم زندانی های اون موقع رو ديدم و می شناسم و خبر دارم چطوری بوده هم زندانی های نگون بخت حالا رو
    اميدوارم تو هم گذار خودت یا عزیزانت به زندانهای حالا نیفته اونم تحت عنوان سیاسی چون تو هم نظرت بر می گرده
    من طرفدار هيچ بنی بشری بطور مطلق نيستم مخالف ظلمم
    حالا می خواد بدست رهبر باشه يا شاهنشاه يا هر کی ديگه
    برو يه کم از زندانی های حالا و يا خانواده هاشون تحقيق کن
    برو آثار شکنجه رو ببين
    بعد اينو بگو
    اگه سراغ نداری بهت آدرس ميدم بری جوونهای مردم رو ببينی همونهايی که تازه آزاد شدن


  43. saba در 09/02/08 گفت :

    خب باشه آدرس بده نا ما هم روشن بشیم .من که قصد ند ارم بیخود و بی جهت به چیزی اصرار بورزم ولی واقعا چرا این زندان انفرادی روی آقای ابطحی اینقدر اثر گذاشته و بقیه آقایان ترگل ور گل باقی موندند؟


  44. ساتين در 09/02/08 گفت :

    اگه ازت مطمئن بشم آدرس خانواده ای رو ميدم تا پسرشون برات تعريف کنه اين مدت چی بسرش و بسر بقيه آوردن
    البته به اين خانواده اکيدا اولتيماتوم دادن که اگه جايی اين ماجراها رو بازگو کنند ديگه کار تمامه
    د.ست دارم پسره رو ببينی
    در مورد زندان ابطحی و عطريانفر چون هنوز اطلاعی ندارم چيزی نمی تونم بگم
    حتی خانواده هاشونم خبر ندارن فعلا چه برسه به من


  45. ليلا در 09/02/08 گفت :

    امشب باز هم مصاحبه‌ی جدیدی با همان دو زندانی سیاسی حاضر در مصاحبه‌ی قبلی از تلویزیون پخش شد که از جهات متعددی رسواتر و مفتضح‌تر از آن مصاحبه بود. در مصاحبه‌ی امشب، محمد عطریانفر چنان کدهای دقیق و واضحی را جلوی دوربین بیان کرد که دیگر هیچ‌کس در مهارت او برای فریب طرف روبه‌رو، شک نمی‌کند.
    کسانی که دیروز مصاحبه‌ی یک مقام سابق سیاسی با «موج سبز آزادی» را خوانده بودند، وقتی امشب مصاحبه‌ی ابطحی و عطریانفر با بخش خبری بیست و سی را دیدند، این بار به طور ملموس فهمیدند که این دو زندانی سیاسی و به خصوص عطریانفر تا چه حد ماهرانه بازجویان را دور زده‌اند.
    آن صاحبنظر مسائل امنیتی گفته بود: «بازجویان و مسئولان امنیتی متوجه نیستند که آقایان عطریان و ابطحی مسخره‌شان کرده‌اند و سرکارشان گذاشته‌اند.»
    به گزارش «موج سبز آزادی» مصاحبه‌ی امشب حاوی نکات صریح‌تری بود که دال بر همین واقعیت تلخ برای بازجویان بود؛ از جمله مرتب شدن موهای ابطحی که در دادگاه به شدت آشفته بود و این بار او را به شکلی گریم‌شده درآورده بودند، یا حرکات عطریانفر که وقتی مجری بیست و سی برای القای صمیمیت روی پای او می‌زد، پایش را به شکل مشخصی جمع می‌کرد و عقب می‌کشید.
    این گزارش حاکی است این دو زندانی سیاسی در لابه‌لای صحبت‌هایشان اشاره‌های مستقیمی به حضور در زندان و شرایط روحی خود در آن داشتند؛ آنجا که عطریانفر بین صحبت‌هایش گفت: «در همین اوین
    که هستیم … » و یا جای دیگری که ابطحی خطاب به خبرنگار بیست و سی گفت: «اگر شما بگذارید آن ورقه‌هایی که در زندان نوشته‌ام را بیرون ببرم …»؛ گویی که مجری برنامه را هم در قامت یکی از مسئولان زندان می‌دید.
    به گزارش «موج سبز آزادی» عطریانفر در دو جای دیگر این مصاحبه هم کدهای واضحی را مبنی بر تحت فشار بودن اعترافات ارائه داد.
    او وقتی تلویزیون بخشی از سخنان عطاءالله مهاجرانی در مصاحبه با بی‌بی‌سی را پخش کرد که گفت: «این آقای ابطحی و این آقای عطریانفر، آن ابطحی و عطریانفری که من می‌شناختم نیستند»، ظاهرا در پاسخ به خبرنگار (سؤال خبرنگار از فیلم بریده شده بود) گفت: «این حرفها روی یکسری اصول مشترک بوده و من مطمئنم اگر مهاجرانی هم در ایران بود و جای من بود، همین حرفها را می گفت» و وقتی می‌گفت جای من، با دست خود با زیرکی به همان جایی که نشسته بودند (یعنی محل زندان اوین) اشاره کرد. وی پس از گفتن این جملات هم دیگر هیچ سخنی نگفت و برای چند لحظه با لبخندی زیرکانه سکوت کرد.
    عطریانفر همچنین وقتی مجری برنامه گفت: «می‌گویند شما در شرایط غیر عادی اعتراف کرده‌اید»، تلویحا و بدون بیان مستقیم، این موضوع را تایید کرد. او به حدیثی از امام علی اشاره کرد و گفت: مردم می‌گویند فلانی‌ها قاطی کرده‌اند، امام هم تایید می‌کند که: بله، قاطی کرده‌اند، چون با واقعیت مهیبی مواجه شده‌اند. ما هم اینجا در این یک ماه همین اتفاق برایمان افتاده و متحول شده‌ایم.
    منبع: http://khordad88.wordpress.com/


  46. تحريمی ها در 09/02/08 گفت :

    سلام به همه مخصوصا ويولت عزيزم #flower
    واقعا آدم دلش به درد مياد ولی چيزی به عمرشون نمونده سال ۵۷ هم هيچ کس فکر نميکرد که چند ماه ديگه شاه از اون مملکت ميره ولی رفت !!!
    اين مخالفانتم ويولت خيلی باحال شدنا .. از بس يا اسمای مختلف ميان ديگه مجبورن از علامتای !!!! ؟؟؟؟ ….
    واسه اسماشون استفاده کنن #grin
    اين حديث رو من ميشناسمش چند روز پیش تو وبلاگ قايق نوشته بود از شر ویولت و سبز نویسیش راحت شدیم فکر کنم تو واسشون یه پرسه خیلی عظیمی شبانه روز میشینین فکر میکنن پای کامپیوتر چطوری حالتو بگبرن ولی موفق نمیشن ..اسیه از روزی ضایع شد حالا رفته با ۱۰۰ تا اسم دیگه اینجا کامنت میذاره فکر میکنه ما هم مثل طرفدارا ا.ن هستیم که ساده باشیم باور کنیم ..از قدیم هم گفتن خر همون خره فقط پالونش عوض شده حالا قضیه مخالفان این وبلاگه #grin
    تا وقتی سياسی ننويسی چيزی نميگن تا يک کلمه بگی موسوي مي دوند ببينن چه خبره اينجارو بهم بريزن !!
    ولی بايد به احسان و ديگردوستان بگم که اينکارا ديگه فايده نداره اوضاع خودتونو آقاتون خيلی خرابه برين پيپشو بهش بدين بگين بکککککککش تا خمار شی نفهمی چی به سرت داره مياد #grin
    طرفدارای آقااااای معظم ببينين نايب امام زمان چه خوب ميکشه ..حالا تو پيپش چی هست ؟ #rolling
    http://meemarbaba.files.wordpress.com/2009/01/9bkj93vgk4olzdl2c4cd.jpg
    http://tinypic.info/files/95rga2ukwgkh1gys18yf.jpg
    http://1.bp.blogspot.com/_8_49d_USNk0/SU1CxMHRNGI/AAAAAAAAACQ/Qm3gfC1PSBk/s320/pajutan.blogspot.jpg
    http://www.khandaniha.eu/images/axe_rooz/200907191458350.khamenei_pipe.jpg
    ۴-۵ تا عکس هم ازش گذاشتم برين حالشو ببرين #grin


  47. man در 09/02/08 گفت :

    ولی من فکر ميکنم اگه ابطحی واقعا با مردم بود جلوی دوربين ها نمی بومد مثل نبوی که گفته خيانت نمی کنم به موسوی!!!اسطوره نسازيد از يه چيز تو خالی..حتی شکنجه ها خيلی بد بوده واسه نبوی هم بد بوده پس ميشه طاقت اورد و جلوی دوربين حداقل اين همه حرف نزد


  48. حديث در 09/02/08 گفت :

    اين روزا همه ماهواره دارن چرا ديگه مياين تو كامنتاتون حرفا ي شبكه هاي خارجي رو ميگيد و تكرار ميكنيد ؟ ؟
    آقاي ابطحي كه تا هميشه زندان نميمونه وقتي اومد بيرون و دوباره همين حرفارو تكرار كرد ميفهمين زير فشار شكنجه بوده يا نه
    مگه شما ها تاريخ رو نمي خونيد كه ايران و انگلستان و فرانسه و آلمان چه نقشه هايي براي ايران ميكشيدن درسته كه دوباره به اونا اعتماد كنيم ؟ درسته حرفاشون بشه حرفاي ما ؟


  49. مریم در 09/02/08 گفت :

    حدیث جون ما سرمون به این چرندیات گرمه شما هم سرت رو به رساله و توضیح المسائل و کتابهای علامه مجلسی گرم کن.


  50. Ameh Khanoum در 09/02/08 گفت :

    عزیزم فقط بگو ببینم عمه کامنت آخری منو حذف کردی ???!!!


  51. دلکوک در 09/02/08 گفت :

    ببخشيد ويولت جان ولی بعضی از خواننده هات واقعا نفهمند مثل همون حديث. مگه مردم برای خاطر ابطحی و عطريانفر و نبوی و …. دو ماهه که تو خيالون هستند. خود من تا همين چند هفته پيش واقعا نمی دونستم اينا کی هستند. روزهای انتخابات هم همه حرفشون اين بود که می دونيم موسوی ايده ال نيست و يه آدم از تو خود هميناست اما هرچی هست عقل و شعور داره. بهش رای می ديم که از شر احمدی نژاد و دولت مالی اش (به قول موسوی) راحت شيم. يعنی حتی خود شخص موسوی هم اونقدر ها مهم نيست. و تو اين پنجاه روز هم ديديم که بيشتر مردم موسوی را يه صحنه کشوندند تا اينکه او بخواد مردم را هدايت کنه. حتی اگه خود موسوی هم بياد اين حرفها را بزنه ما که خودمون می دونيم به کی رای داديم.
    جديث خيلی شعورت پايينه. خود تو را ببرن اوين همون شب اول به هر چی که بخوان اعتراف می کنی. مگه ابطحی و بقیه کی بودند؟ مگه قهرمان اند یا ابر انسان؟ بابا یه عده فعال سیاسی بودند شاید یکم شجاعتر از آدمهای عادی. اونا هم که پنچاه روز دووم آوردند


  52. دلکوک در 09/02/08 گفت :

    ببخشيد منظورم ؛دولت رمالی؛ بود.


  53. ساتين در 09/02/08 گفت :

    دوشنبه 12 مرداد – ساعت 6ال 8 راهپیمایی و پیاده روی آرام از میدان ونک تا میدان ولیعصر. چهارشنبه – 14 مرداد تجمع میلیونی بهارستان-مجلس


  54. دلکوک در 09/02/08 گفت :

    در ضمن من هم با شعار نترسيد نترسيد ما همه با هم هستيم مخالفم. خودش يه جورايی ترس القا می کند. الان ديدم يکی در بالاترين پيشنهاد داده بود: بترسيدُ بترسيد ما همه با هم هستيم.


  55. ساتين در 09/02/08 گفت :

    با دلکوک موافقم


  56. الهام در 09/02/08 گفت :

    ای کاش همه ی زندانيان و معترضين در بند مثل ابطخی و عطريانفر اعتراف می کردند و به دلخواه ا.نی ها حرف می زدند! اون وقت خيلی عالی می شد… خيليييی. چون سردمداران عاجز می شدند از اين حرکت! حتی عاجزتر از حالا! ملت هم که همگی می فهميدند قضيه چيه! حتی خيلی بهتر از حالا!!
    زنده باد ايران…


  57. سيامک (يار دبستانی ) در 09/03/08 گفت :

    به بیانیه حمایت ما از رهبران جنبش سبز ایران بپیوندید
    ویژه حمایت از جمعی از رهبران در بند بیدادگاههای حکومت
    بسمه تعالی
    دوستان و رهپویان جنبش سبز ایران همانطور که همه ما مستحضر هستیم روز گذشته دادگاه کذایی و فرمایشی جمعی از رهبران وارسته و صدیق نهضت حق طلبی و گروهی از فرزندان خیزش سبز مردمی کشورمان برگزار شد و با عنایت به این موضوع که هیچیک از یاران حق و حقیقت و حامیان میرحسین موسوی و مهدی کروبی اینچنین دسیسه های ساخته دست عاملان و طراحان دولت کودتا را قبول نداریم لذا در جهت محکومیت این عمل مذبوحانه و حمایت از مظلومان در بند حکومت ضد مردمی در ذیل این متن و در قسمت پاسخ به این کامنت .حمایت سبز خو د را اعلام نمایید .
    با تشکر یار دبستانی


  58. بيهوده گی در 09/03/08 گفت :

    به حدیث ۱۵۰.
    ايران و انگلستان و فرانسه و آلمان چه نقشه هايي براي ايران ميكشيدن !!!
    حديث جان به شما که خيلی تاريخ خوندی.
    عين حرفتو کپی کردم بالا.
    ايران توی تاريخ برای ايران نقشه می کشيده؟؟؟؟؟؟؟؟ اونم به عنوان يه خارجی؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    می دونی اين اشتباه نيست که کردی. اين اعتقاد شماست.
    شما ملت ايرانو خارجی می دونين. چون از جنس شما نيستن.
    هيچکی از جنس شماها نيست. هيچ انسانی..
    سرتونو کردين تو برف و همه رو خارجی می خونين و دسيسه گر. حتی ايرانو!!!!!!
    در ضمن تو که خيلی تاريخ خوندی، يه اسم توی اين کشورات کم نيست تاريخدان؟؟ روسيه رو می گما!!
    برو تو تاریخت ببين کدوم کشور در تاريخ معاصر بيشترين ضربه رو به ايران زده بيا بگو خب؟
    برای سهولت گشت در تاريخ دو تا کلمه بهت می دم به عنوان کلمه کليدی: گلستان و ترکمانچای.
    کسی که تاريخ خونده اين چيزارو هيچوقت يادش نمی ره.حتی اگه تو و تلويزيونت خودتونو بکشين که حواس ملتو پرت کنين.


  59. naji در 09/03/08 گفت :

    با خسته نباشيد به حديث عزيز!#rolling بايد خدمت صنم خانم ۱۱۶ عرض کنم اگه شما مشکل داری دوست منم داشته فدات شمممم. يه نفرين بکنم برات که مرگ هيچ باشه در برابرش؟ الهی مثل دوستم گير ۲ تا بسيجی بيافتي که یکیشون وسط تجاوز به جون يه دونه پسرش قسم بخوره که اگه زياد وول نخوری ارومتر بک….!!!!!!


  60. نيلوفر... در 09/03/08 گفت :

    خوشحالم که نظام دست به هر کاری می زنه ملت عکسش رو باور می کنند! واقعا خوشحالم که اينچنين بی آبرو شدند!
    ننگتون باد بی شرمان! روی هر چی ديکتاتور و خونخواره تو تاریخ ،سفيد کردین… هيتلر و استالين و چنگيز و خيلی از ظالمين تاريخ به شما مديونند!!


  61. naji در 09/03/08 گفت :

    با خسته نباشيد به حديث عزيز!#rolling بايد خدمت صنم خانم ۱۱۶ عرض کنم اگه شما مشکل داری دوست منم داشته فدات شمممم. يه نفرين بکنم برات که مرگ هيچ باشه در برابرش؟ الهی مثل دوستم گير ۲ تا بسيجی بيافتي که یکیشون وسط تجاوز به جون يه دونه پسرش قسم بخوره که اگه زياد وول نخوری ارومتر بک….!!!!!!


  62. تحریمی ها در 09/03/08 گفت :

    ایوووول بیهودگی چه جواب دندان شکنی بهش دادی #applause
    اینو بخونین بچه ها
    مشب باز هم مصاحبهی جدیدی با همان دو زندانی سیاسی حاضر در مصاحبهی قبلی از تلویزیون پخش شد که از جهات متعددی رسواتر و مفتضحتر از آن مصاحبه بود. در مصاحبهی امشب، محمد عطریانفر چنان کدهای دقیق و واضحی را جلوی دوربین بیان کرد که دیگر هیچکس در مهارت او برای فریب طرف روبهرو، شک نمیکند.
    صاحبنظر مسائل امنیتی گفته بود: «بازجویان و مسئولان امنیتی متوجه نیستند که آقایان عطریان و ابطحی مسخرهشان کردهاند و سرکارشان گذاشتهاند.»
    مصاحبهی امشب حاوی نکات صریحتری بود که دال بر همین واقعیت تلخ برای بازجویان بود؛ از جمله مرتب شدن موهای ابطحی که در دادگاه به شدت آشفته بود و این بار او را به شکلی گریمشده درآورده بودند، یا حرکات عطریانفر که وقتی مجری بیست و سی برای القای صمیمیت روی پای او میزد، پایش را به شکل مشخصی جمع میکرد و عقب میکشید.
    این گزارش حاکی است این دو زندانی سیاسی در لابهلای صحبتهایشان اشارههای مستقیمی به حضور در زندان و شرایط روحی خود در آن داشتند؛ آنجا که عطریانفر بین صحبتهایش گفت: «در همین اوین
    که هستیم … » و یا جای دیگری که ابطحی خطاب به خبرنگار بیست و سی گفت: «اگر شما بگذارید آن ورقههایی که در زندان نوشتهام را بیرون ببرم …»؛ گویی که مجری برنامه را هم در قامت یکی از مسئولان زندان میدید.
    به گزارش «موج سبز آزادی» عطریانفر در دو جای دیگر این مصاحبه هم کدهای واضحی را مبنی بر تحت فشار بودن اعترافات ارائه داد.
    او وقتی تلویزیون بخشی از سخنان عطاءالله مهاجرانی در مصاحبه با بیبیسی را پخش کرد که گفت: «این آقای ابطحی و این آقای عطریانفر، آن ابطحی و عطریانفری که من میشناختم نیستند»، ظاهرا در پاسخ به خبرنگار (سؤال خبرنگار از فیلم بریده شده بود) گفت: «این حرفها روی یکسری اصول مشترک بوده و من مطمئنم اگر مهاجرانی هم در ایران بود و جای من بود، همین حرفها را می گفت» و وقتی میگفت جای من، با دست خود با زیرکی به همان جایی که نشسته بودند (یعنی محل زندان اوین) اشاره کرد. وی پس از گفتن این جملات هم دیگر هیچ سخنی نگفت و برای چند لحظه با لبخندی زیرکانه سکوت کرد.
    عطریانفر همچنین وقتی مجری برنامه گفت: «میگویند شما در شرایط غیر عادی اعتراف کردهاید»، تلویحا و بدون بیان مستقیم، این موضوع را تایید کرد. او به حدیثی از امام علی اشاره کرد و گفت: مردم میگویند فلانیها قاطی کردهاند، امام هم تایید میکند که: بله، قاطی کردهاند، چون با واقعیت مهیبی مواجه شدهاند. ما هم اینجا در این یک ماه همین اتفاق برایمان افتاده و متحول شدهایم.


  63. naji در 09/03/08 گفت :

    با خسته نباشيد به حديث عزيز!#rolling بايد خدمت صنم خانم ۱۱۶ عرض کنم اگه شما مشکل داری دوست منم داشته فدات شمممم. يه نفرين بکنم برات که مرگ هيچ باشه در برابرش؟ الهی مثل دوستم گير ۲ تا بسيجی بيافتي که یکیشون وسط تجاوز به جون يه دونه پسرش قسم بخوره که اگه زياد وول نخوری ارومتر بک….!!!!!!


  64. فرید در 09/03/08 گفت :

    من رفتم این از قلب کویر رو خوندم
    یه سایت داشته وب مسترش اون رو
    بسته حالا تو یه وبلاگ می نویسه
    این نظر رو هم اینجا خوندم
    که در مورد این خانم که چند سالی
    هست اومده کانادا و سمنانی هست
    و یه مدت هند درس خونده گذاشته شده
    من که خوشم اومد
    http://byebyecanada.blogfa.com/post-255.aspx


  65. za za در 09/03/08 گفت :

    برای گفتن یک حقیقت چه استخوانها که خرد می شود ، چه خانه ها که به آتش کشیده می شود ، چه قلبها که در زیر چکمه های بیرحم لگدمال می شود ؛ چقدر چوبهء دار،چقدر هجوم وحشت،چقدر دخمهء سکوت و چقدر زندان سیاه برای لمس باورهای سپید…


  66. رها.س در 09/03/08 گفت :

    من وقتی ابطهی رو ديدم نشناختمش
    بيچاره هارو ۵۰روزه زندانی کردن
    از هيچ جا خبر ندارن
    متمئنآ بهشون گفتن مردم هيچ کاری نمی کنن :همه سرصداها خوابيده و ….
    بیچاره هار از همه کسو همه چیز ناامید می کنن
    منم بودم اعتراف می کردم
    از همه می خوام یکم انصاف داشته باشن و الکی قضاوت نکنن


  67. من در 09/03/08 گفت :

    ۱۶۴ تحريمی ها
    تو ديگه آخر توهمی#rolling
    همتون داغيد هنوز
    تازه اولشه کحاشا ديديد#smug


  68. رها.س در 09/03/08 گفت :

    دوشنبه 12 مرداد – ساعت 6ال 8 راهپیمایی و پیاده روی آرام از میدان ونک تا میدان ولیعصر. چهارشنبه – 14 مرداد تجمع میلیونی بهارستان-مجلس


  69. .. در 09/03/08 گفت :

    روی ساواک رو سفید کردن
    از دیروز که عکس این بنده خدا رو دیدم فقط می گم خدایا مهدی رو بفرست


  70. بهاره در 09/03/08 گفت :

  71. سعیده در 09/03/08 گفت :

    حتی اگه لاغر و نزار هم نشده بود باز قابل فهمه. حرف های افشاری رو باید بشنوید که چطور فقط با شکنجه روانی ، شخصیت آدم رو می شکنن . وقتی شکست، بعد حسابی روی حرفایی که باید بزنه کار میکنن با همکاری خودش حتی! بخصوص با ایزوله ی اطلاعاتی. اینا الان نمیدونن مملکت چه خبره. یه چیزایی بهشون گفتن که الله اعلم.


  72. سعیده در 09/03/08 گفت :

    جواب به اون یکی سعیده!
    فردا ،یعنی امروز دوشنبه، ساعت 6 میدون ونک. و کلن مطابق قاعده همیشگی از خونه بیرون اومدن، تهران و شهرستانها.
    چهارشنبه صبح هم بهارستان


  73. تحريمی ها در 09/03/08 گفت :

    بچه ها بيخود به ابطحی گير ندين که چرا اومده اعتراف کرده ..۵۰ روز کم نيست !!!!! نبوی هم بايد بياد بگه اينجوری خودشونو اذيت ميکنن مردم که احمق نيستن باور کنن.. يه عده کمی که حرفای اينارو باور مکينن هستن که اونا هم ديگه نادانن کاريشون نميشه کرد اين ا.ن هم به اين عده نياز داره بالاخره حکومت کردن به انسانهای احمق خيلی راحت تر از حکومت کردن به آدمای با شعور و با خرده !!!
    مثل اینکه یادتون رفته با زن سعید امامی که از خودشون بود چیکار کردن ؟؟
    حالا اینا که مخالفانشوننو ببین باهاشون چیکار میکنن !!
    ابطحی و عطریانفر شما دوست داشتنی ترین دروغ های دنیا هستین ادامه بدین تازه اولشه ..حالا ببینین چه بلاهایی که سر این حکومت نمیاد !!!


  74. منا در 09/03/08 گفت :

    ساتين جان با دقت ميخوندی ببينی من گفتم احسان
    نه ساتين!
    قربونت خب چشاتو قشنگ وا کن اخه
    در ضمن درود بر تمام انديشه های سبز


  75. منا در 09/03/08 گفت :

    ساتين جان با دقت ميخوندی ببينی من گفتم احسان
    نه ساتين!
    قربونت خب چشاتو قشنگ وا کن اخه
    در ضمن درود بر تمام انديشه های سبز


  76. منا در 09/03/08 گفت :

    ساتين جان با دقت ميخوندی ببينی من گفتم احسان
    نه ساتين!
    قربونت خب چشاتو قشنگ وا کن اخه
    در ضمن درود بر تمام انديشه های سبز


  77. منا در 09/03/08 گفت :

    ای بابا ويولت انگار چند تا کامنت رو حذف کردی
    خب فدات شم ما هی به شماره ی فلان فحش داديم تو هی حذف کردی کامنت اون فلانی رو
    فحشا ميخوره به هم عقيده هامون
    خب خواهر من اين چه کاريه اخه#thinking


  78. زينب در 09/03/08 گفت :

    صبا خانونم عزيزم ..فيلم همسر سعيد امامی خانومه فهميه دری رو همين الان توی يوتيوپ سرچ کن ببين چه به سرش آوردن ..بازم شاه هرکاری ميکرد اسم حکومت اسلامی روش نبود اينا که با اسم اسلام دارن اينکارا رو ميکنن و پای امام زمان رو وسط ميکشن ۱۰۰ پله بدترن و گناهشون بيشتره !!


  79. تحريمی ها در 09/03/08 گفت :

    وای مهراب از دست تو #rolling
    مرسی اين وسط خداييش به خنده نياز داشتيم ..دقيقا تصور کردم بايد يه پسر تپل مثل ابطحی قبل از زندان باشی .. واقعا تپل ها بامزن ولی خب واسه سلامتی خوب نيست .. تجويز ميکنم يه دوره ۱ ماه بري اوين زير نظر قاضي مرتضوی .. ۱۰۰٪ تضمينی بدون بازگشت #grin


  80. ارمين در 09/03/08 گفت :

    به کامنت ۶۹
    چرا میزنی خوب من چی بگم؟ بگم علی گیرم بگم ولی گیرم بعدشم درزیاد جالب نیست بخوام با یه خانوم دهن به دهن بشم باهاش بگو مگو کنم من اگه ارامم برا اینه که میدونم اینا با این کارا به جایی نمیرسن و فقط خودشونو عذاب میدن به ما چه؟؟؟ اخر خسته میشن خودشون کنار میکشن حق با ماست دادگاه عطریانفرو که دیدی؟وقتی اینا به این شخصیت که اینقدر روان و سلیس حرف میزد میگن قرص دادن یا شکنجه کردن تا این حرفا رو بزنه میخوای حرفای منو تو رو قبول کنن عطریانفر و ابطحی همه حقیقتو گفتن حالا تصمیم با طرفدارای موسویه میخوان باور کنن میخوان نکنن طرف از منو تو هم سالم تر بود اونوقت میگن اینا شکنجه سخت دیدن حالا هم گریم شدن!!!!!!! بابا بیخیال اینا ! بذارهر چی میخوان بگن اگه هم حرف بد میزنن بذار به پای فشار روحی درضمن دفه اخرت باشه اینجوری حرف میزنی ا.ن باشخصیته پس طرفداراشم باید مثه خودش باشن#winking


  81. sadaf در 09/03/08 گفت :

    با FM Transmitterمحل و زمان تجمعات را اطلاع رساني كنيم:
    فايل صوتي را با صداي خود در كامپيوتر ظبط كرده و به FM Transmitter منتقل نماييد و در خيابان و ترافيك بر روي موجهاي مختلف پخش نماييد.بهترين راه حل براي اطلاع رساني.بيشتر روي موجهاي راديويي داخلي مثل راديو جوان كاركنيد.طول موج راديو جوان:FM 88.1


  82. مهراب در 09/03/08 گفت :

    البثه منم این آرزو رو برای جنابعالی میکنم ما اومدیم این وسط یه چیزس بگیم که دلتون شاد بشه یه کم حال و هوای سیاست از سرتون بیفته اونوقت میببینم که نه بابا جنبه ندارید ما که قبلا حرفمون رو در مورد لاغری پس گرفته بودیم خواهشا دیگه ما رو درگیر قاضی م. نکنید


  83. فلفل در 09/03/08 گفت :

    تازه اينو به ا. ن ها ميگم خوشحال شين
    آقای ابطحی گفت خودم رگ امير کبير رو زدم!!!
    حرفايی که ايشون تو دادگاه زدن برای ما همينقدر غير باور بود #heart
    ابطحی دوست داريم


  84. ساتين در 09/03/08 گفت :

    به منا ۱۷۸:
    می دونم منا جان
    اون موقع که گفتم کامنت شماره ۱۳۷ اونجا کامنتی از احسان بود
    حالا که حذف شده کامنت شما شده شماره ۱۳۷
    منظورم شما نبودی
    #smile #flower


  85. سالی در 09/03/08 گفت :

    حالا چی می شه؟ چه بلائی سر اينا می يارن؟#worried


  86. ترنم در 09/03/08 گفت :

    به حدیث ۷۵:
    وااای چی کار کنیم حالا؟ حتما به خودمون میایم فقط منتظر بودیم شما بگین. به خودمون نیایم ما رو هم می برین لاغری تضمینی موسسه اوین، آره؟


  87. ترنم در 09/03/08 گفت :

    به سعید ۷۸:
    من سفسطه نکردم. قیافه این ادم هم داد میزنه باهاش چی کار کردن. هر چی دلت می خواد بگو ولی اونجا که پای انکار شکنجه پیش میاد تا اخر دنیا هم که باشه من حاضر نیستم سرمو بکنم زیر برف. یه عده ادم شکنجه شده و دارن میشن. همین


  88. ترنم در 09/03/08 گفت :

    به رضا ۹۷:
    عزیز اون که گفتم یه مثال بود. فقط یه راه واسه شکنجه و ارعاب وجود نداره که. میشه فک خورد کرد مثل محسن روح الامینی، میشه مجبورشون کرد کاسه توالت رو لیس بزنن. میشه سه شب سه شب بیدار نگهشون داشت.راستی اون که بچشو کشتن بعد چون ساکت نشده بود یه مدت بازداشت شد اسمش چی بود؟ تو یادت میاد؟



  89. سعید در 09/03/08 گفت :

    مثل این که مفهوم سفسطه نمی دونی چیه من اصلا نه حرفی از شکنجه زدم و نه چیز دیگری فقط گفتم عکس سمت چپی ما خیلی وقت پیش است.


  90. مهدی در 09/03/08 گفت :

    بگذرد اين روزگار تلخ تر از زهر
    بار دگر روزگار چون شکر آيد


  91. ژول در 09/03/08 گفت :

    http://www.webrefreshing.com/ie/?url=http://farsnews.com&refresh=3
    دوستان این لینک رو در 1 یا چند تا صفحه باز کنید که عملکرد سایت فارس نیوز وابسته به سپاه که تحلیف رو لحظه به لحظه می خواد گزارش بده مختل بشه.این لینک سایت رو مدام رفرش میکنه و اگر تعدادافرادی که همزمان این کار رو میکنم زیاد باشه عملکردش رو مختل میکنه.اصلا کاری نداره.فقط یک کپی پیست!به همین سادگی


  92. ترنم در 09/03/08 گفت :

    به سعید:
    تو که میدونی خوش به حالت. واسه بقیه هم بگرد یه توجیهی واسه حال خوششون که داره از چشمشون میزنه بیرون در میاری


  93. ياس در 09/03/08 گفت :

    اعجب صبری خدا داری…..ديشب دوست پدرم از آمريکا اومده بود و به پدرم که يه مذهبی دو آتيشه است گفت بعد ۴۰ سال دوستی تازه به يه خط سياسی رسيديم و فهميدی چرا ۳۰ سال پيش با انقلاب اينا مخالفم!!خيلی حرفه که همه خانوادههامون فهميدن اشتباه کردن!!


  94. سعید در 09/03/08 گفت :

    ترنم خودت را به نفهمی نزن من حرفی ار شکنجه شدن یا شکنجه نشدن ابطحی نزدم فقط گفتم عکس سمت چپ مربوط به 50 روز نیست تا با عکس الان او مقایسه شود.شیزفهم شد؟


  95. سعید در 09/03/08 گفت :

    50 روز پیش درست است