برنامه 90


Navad.jpg

با تحريم برنامه 90 از سوي مديران ورزشي شکل مي گيرد
زورآزمايي تربيت بدني و تلويزيون

به نظر مي رسد مناقشه مسوولان سازمان تربيت بدني و سازمان صدا و سيما بر سر برنامه تلويزيوني نود وارد مرحله تازه يي شده است. نخستين نشانه هاي اين مساله عصر روز جمعه و در خلال کنفرانس خبري پايان بازي پرسپوليس و فولاد خوزستان در ورزشگاه آزادي نمايان شد؛ هنگامي که سرمربي سرخپوشان به محض ورود به سالن کنفرانس در اقدامي عجيب درخواست کرد ميکروفن برنامه نود را از مقابلش بردارند. افشين پيرواني تهديد کرد در غير اين صورت حاضر به انجام مصاحبه نيست. مشابه اين اتفاق عصر روز شنبه در ورزشگاه حافظيه شيراز البته با جزييات بيشتري تکرار شد. علاوه بر بازيکنان و اعضاي کادر فني باشگاه استقلال که اعلام کردند به آنها «دستور» داده شده تا با اين برنامه گفت وگو نکنند، برخي منابع نيز از ممانعت مسوولان ورزشگاه براي ورود دوربين نود به سالن کنفرانس خبر دادند. خبرنگار و گزارشگران برنامه نود همچنين در ابتداي ورود به حافظيه از سوي حراست ورزشگاه با محدوديت هايي روبه رو شدند. آنها طبق معمول قصد داشتند بازي استقلال تهران و برق شيراز را در چارچوب هفته بيست ودوم ليگ برتر فوتبال پوشش دهند اما يکي از مسوولان هيات فوتبال استان فارس با گفتن جمله «نگيريد، هيچ صحنه يي نگيريد، به ما دستور داده اند تا از کار شما ممانعت کنيم»، مانع اين کار مي شود. توجيه اين مقام مسوول تنها يک جمله است؛ «من مامورم و معذور.» اما چه کسي اين دستور را داده است؟ «ما که دستور نداده ايم.» تماس با سردار عزيز محمدي نيز بي نتيجه است. رئيس سازمان ليگ در اين باره مي گويد؛ «روحم خبر ندارد. من چنين دستوري نداده ام.» بروبچه هاي برنامه نود به ناچار کار خودشان را انجام مي دهند، صحنه هاي دلخواه شان را فيلمبرداري مي کنند و مصاحبه هايشان را مي گيرند، هر چند بازيکنان و کادر فني استقلال حاضر به پاسخگويي به سوالات شان نبودند و حتي از ورودشان به محل کنفرانس خبري جلوگيري به عمل آمد. اتفاقات حافظيه به سرعت از سوي هادي آيت اللهي عضو هيات رئيسه فدراسيون فوتبال و رئيس هيات فوتبال استان فارس تکذيب مي شود. او مدعي است در ورزشگاه شيراز به هيچ عنوان مانعي براي فعاليت گزارشگران برنامه نود وجود نداشته. آيت اللهي مي گويد؛ «گزارشگر و دوربين نود تا زمان خروج بازيکنان دو تيم از ورزشگاه حافظيه مشغول به کار بودند و با مربيان و نفرات دو تيم مصاحبه مي کردند. ما به هيچ وجه مانع کار آنها نشديم. حتي گزارشگر نود با من مصاحبه کرد و من احساس نکردم مشکلي بابت تهيه گزارش داشته باشند. شايد خودشان مشکلي داشته اند.» رئيس هيات فوتبال استان فارس در خصوص ممانعت از حضور خبرنگار و دوربين نود در محل کنفرانس خبري پايان مسابقه مي گويد؛ «من در سالن کنفرانس حضور نداشتم و نمي توانم در اين مورد اظهار نظري داشته باشم. شما اطمينان داشته باشيد اگر مشکلي از بابت حضور خبرنگاران صدا و سيما در ورزشگاه حافظيه وجود داشت، فقط مانع از حضور خبرنگار نود نمي شديم. ديروز همه گزارشگران سيما بدون مشکل در ورزشگاه مشغول کار بودند. ما اگر با برنامه نود مشکلي داشتيم اصلاً به عوامل اين برنامه اجازه ورود به ورزشگاه را هم نمي داديم. در ورزشگاه حافظيه آنقدر نيروي انتظامي حضور داشت که به راحتي از عهده انجام اين کار برمي آمدند
به عقب برگرديم، به حدود دو هفته پيش وقتي که عادل فردوسي پور مجري و تهيه کننده برنامه نود در حين تماس تلفني با رئيس سازمان ليگ همچون هميشه با لحني نيشدار و صريح انتقاداتي را در مورد عملکرد فدراسيون فوتبال مطرح کرد.
فردوسي پور در پاسخ با واکنش سريع و البته شديد ميهمان تلفني اش روبه رو شد.
سردار عزيز محمدي برنامه نود و مجري اش را به تلاش براي «تضعيف نظام» متهم کرد. بعد از آن کيومرث هاشمي معاون سازمان تربيت بدني نيز بلافاصله با نوشتن نامه يي به مسوولان شبکه سوم سيما از آنها درخواست کرد با نود برخورد کنند. واکنش مديران شبکه سوم به اين درخواست شوکه کننده بود. آنها در اقدامي تحسين برانگيز و برخلاف عادت مرسوم به جاي شانه خالي کردن از زير بار مسووليت ترجيح دادند از عملکرد برنامه شان دفاع کنند. آنها در پاسخ به انتقادات مسوولان سازمان تربيت بدني از برنامه نود به صراحت اعلام کردند؛ «متاسفانه بعضي از مسوولان در پايه هاي سازمان ورزش تحمل شان کم است و طاقت پذيرش هيچ انتقادي را ندارند.» علي اصغر پورمحمدي مدير شبکه سوم نيز با اشاره به ماهيت برنامه نود به عنوان برنامه يي انتقادي در دفاع از آن گفت؛ «نود برنامه يي است که در روند بهبود و پيشرفت کار مي کند. تهيه کننده و مجري آن بدون هيچ قصد و غرض يا گرايش خاصي اين برنامه را به طور سالم مي سازد و روي آنتن مي برد.»
حمايت مديران شبکه سوم به فاصله يي يک روزه با واکنش مجدد مسوولان سازمان تربيت بدني روبه رو شد. آنها همچنان تلاش کردند با تاکيد بر روي کلماتي چون «سودجويان بين المللي»، «دشمنان نظام» و «اهداف عاليه نظام» خودشان را در موضع حق قرار دهند.
کيومرث هاشمي همچنين با خلاف شرع توصيف کردن مسابقه اس ام اس برنامه نود گفت؛ «عملکرد اين برنامه دخالت آشکار و مستقيم در نحوه داوري، تعيين تکليف براي همه دست اندرکاران از ورزشکاران و مربيان گرفته تا مديران باشگاه ها و فدراسيون ها و … از طريق مسابقه معروف اس ام اس، صرف نظر از اشکالات شرعي و حقوقي وارد به اين گونه مسابقات، تفرقه افکني، اشاعه فرهنگ ناهنجاري، تضعيف تيم ملي به هر شکل ممکن، تحقير و تمسخر افراد، استفاده دلخواه از هرگونه امکان در پخش تصاوير و صداها به نحوي که باعث شرمندگي برخي نفرات در سيماي جمهوري اسلامي شود، بوده و بيشتر اوقات جهت دهي يکطرفه و سازمان يافته کاملاً محسوس است.»
بعد از اين سخنان حمايت رسانه هاي گروهي و افکار عمومي که در قالب نوشته ها و به خصوص شرکت بي سابقه بينندگان در مسابقه اس ام اس برنامه نود صورت پذيرفت، پرده ديگري از اين نمايش را رقم زد.

دو هفته از شروع مناقشه مسوولان سازمان تربيت بدني و مديران شبکه سوم سيما بر سر برنامه نود مي گذرد و به نظر مي رسد اين ماجرا با صدور ابلاغيه يي از سوي فدراسيون فوتبال وارد مرحله جديدي شده است. براساس اين ابلاغيه کليه کميته هاي تحت پوشش فدراسيون فوتبال براي انجام گفت وگو با برنامه هاي تلويزيوني «بايد» مجوز اين فدراسيون را اخذ کنند. همچنين هيچ يک از اعضاي کميته داوران تحت عنوان کارشناسي بدون مجوز حق حضور در برنامه هاي تلويزيوني را ندارند. مسوولان فدراسيون فوتبال که معتقدند برنامه نود و مجري آن پا را از حوزه وظيفه رسانه يي و نظارتي خود فراتر نهاده و با انجام نظرسنجي هاي جهت دار در امور سازمان دخالت مي کند، به اين ترتيب دست به تحريم نود مي زنند. علي کفاشيان رئيس فدراسيون فوتبال در اين مورد مي گويد؛ «متاسفانه برخي از برنامه هاي تلويزيوني بي طرف نيستند و سعي مي کنند به هر نحوي که شده کارهاي انجام شده را تخريب کنند و اين به ضرر يک نفر يا يک شخص نيست بلکه به ضرر کل ورزش و فوتبال کشور است.»
کفاشيان در ادامه مي گويد؛ «اگر اين برنامه هاي تلويزيوني ابزار در اختيار دارند، ما هم ابزاري داريم که اگر بخواهيم از آن استفاده مي کنيم. تنها خواسته ما اين است که اصولي، منطقي و بي طرفانه برنامه ها را اجرا کنند. با اين حال مي بينيم که فوتبال را مسخره مي کنند.» رئيس فدراسيون فوتبال همچنين صدور ابلاغيه به کميته هاي زير نظر اين فدراسيون را تاييد مي کند؛ «چندي قبل به روساي کميته هاي فدراسيون فوتبال ابلاغ کرده ايم که براي گفت وگو با هر برنامه تلويزيوني بايد فدراسيون را در جريان بگذارند و اگر ما موافقت کرديم، آنها مي توانند در اين برنامه ها شرکت کنند.»

عادل فردوسي پور را همه مي شناسيم.او مجري توانمندي است که در برخورد با مسائل هميشه با زيرکي خاصي عمل مي کند. علاوه بر اين او حمايت مسوولان شبکه سه، کارشناسان و صاحب نظران ورزشي، رسانه هاي گروهي و البته افکار عمومي را پشت سر خود مي بيند. با اين حال او حاضر نيست درباره موضع جديد سازمان تربيت بدني، فدراسيون فوتبال و اتفاقات رخ داده در حافظيه شيراز سخن بگويد.تهيه کننده و مجري برنامه نود ترجيح مي دهد به جاي دامن زدن به اختلافات شيوه ديگري را در پيش بگيرد و در عوض با تکيه بر پشتوانه مردمي اش پاسخ درخوري به منتقدان دهد. او حرف هاي بسياري براي گفتن دارد که در صورت صلاحديد مسوولان شبکه سوم امشب در برنامه نود شاهدشان خواهيم بود


نظرات شما


  1. شمع سحر در 09/19/01 گفت :

    #smile از دست تو شيطون که ول کن اين نود نيستی.ولی جالب بود.
    ________________________
    گفتم من اصن فوتبالی نیستم حتی نمیدونم برنامه 90 اصن چی چی هست
    ولی از این بشر خوشم میاد…متفاوته و باید برای اینکه راه جلو پاش باز باشه کمکش کرد
    هرجوری میشه…اینم کاریه که از دست من برمیاد


  2. قاصدک در 09/19/01 گفت :

    ۵ ميليون ؟؟؟ #surprise #surprise
    مردم چه توقعاتی دارن ها #grin


  3. متاسفانه این مخابرات کوفتی چند روزیه که موبایل من رو یه طرفه کرده! اما حالا که این طوری شد به تمام عالم و آدم میگم که اس ام اس بزنن! دیگه نیازی نداره که مثال لنگه کفش و اینا بیاد وسط! همین یک جفت کفش رو هم که دارم میخوای ازم بگیری یعنی؟!


  4. بابک در 09/19/01 گفت :

    البته شماره درست ۳۰۰۰۹۰ است! لطفاْ پيامک اشتباهی ارسال ننماييد.
    ___________________________
    واقعا؟
    همین شماره اس ام اس هم شده برام ها


  5. روشنک در 09/19/01 گفت :

    واقعن نمیدونم باید تاسف بخورد گریه کرد چیکارکرد که همچین ادمایی توکارای مدیریتی ان و این نظام گفتناشونو رو هم کردن وسیله دستشون و با اون هر کاری میخوان میکنن و هراستفاده ای ازش میکنن.


  6. kati در 09/19/01 گفت :

    ۱ رقمی شدم!ايول


  7. بابک در 09/19/01 گفت :

    من گاهی شرکت می کنم توی مسابقه … رقم اول شماره پيامک های صدا و سيما نشون دهنده شبکه است و برنامه ۹۰ هم مال شبکه ۳. نکنه اصلاْ منبع اصلی اين تبليغ می خواسته پيامک ها اشتباه فرستاده بشه #tongue (به هر حال ۹۰ از ساعت ده ده و نيم شروع ميشه)


  8. قاصدک در 09/19/01 گفت :

    من تازه موضوع رو فهمیدم #sad


  9. kati در 09/19/01 گفت :

    فوتبال مسخره ميکنن!مسخره هست تازه فردوسی پ.ر کلی جل.ی خودش. ميگيره#nottalking گند زدن به فوتبال مملکت ۲ قذت نيمشونم باقيه!#angry


  10. kati در 09/19/01 گفت :

    راستی چی باید بزنيم ويلی؟
    ____________________________
    نمیدونم ولی معمولا شماره ست
    مثلا اگه موافقید 1 رو بزنید یا…


  11. بابک در 09/19/01 گفت :

    ويولت جان شايدم من اشتباه کرده باشم در مورد شماره … بهترين راه حل اينه که يک نگاه به برنامه بندازيم امشب Smile
    ____________________________-
    آره عاقلانه ترین کار همینه


  12. ليلا در 09/19/01 گفت :

    چه ميکنه اين ويولت#heart توپ را به آسمون مي کوبه#kiss


  13. ماندانا در 09/19/01 گفت :

    ما همه سرباز توايم ويولت …..#laugh


  14. سمانه م. در 09/19/01 گفت :

    این بیشتر فکر کنم به مخابرات کمک کنه تا آقای فردوسی پور!
    ____________________________
    اره کاملا یه حال اساسی به مخابرات ه
    ولی چاره نیست هست؟


  15. پریناز در 09/19/01 گفت :

    ویلی اجازه هستش این عکس رو تو بلاگم بذارم؟
    ___________________
    بذار
    برای منم ایمیل شده


  16. نیکی در 09/19/01 گفت :

    دارمت حتی از همین جا
    ______________________________–
    بوووس
    دلگرمیه خانم


  17. پریناز در 09/19/01 گفت :

    مرسی ویلی جونم#kiss


  18. سپیده در 09/19/01 گفت :

    من که فوتبالی نيستم اما به همسرم ميگم………#winking


  19. لي لي در 09/19/01 گفت :

    معلوم نيست چه تباني با مخابرات كردن كه همه ۵ تا اس ام اسي كه من تا الان زدم رو دليور نمي كنه! راستي من يه عمره دارم براي نود اس ام اس ميزنم شماره اش ۲۰۰۰۹۰ هست با ۲ شروع ميشه نه با ۳ !


  20. سینا در 09/20/01 گفت :

    الان داره نود رو نشون میده. چند دقیقه ای تماشا کردم ولی چیزی از اس ام اس نگفت. کسی می دونه چه چیزی باید بفرستیم و شماره درست چیه؟


  21. سید خندان در 09/20/01 گفت :

    عجیبه ها!!!
    این شماره ره همین امشب خودش توی تلویزیون اعلام کرد
    یعنی این اصن شماره شرکت تو مسابقشه!
    برای پیش بینی مسابقه استقلال و نمیدونم کجا، که عدد 1 تا 3 رو بر حسب یش بینیشون بزنن!!
    قاطی میشه که اینجوری!
    #thinking


  22. emma در 09/20/01 گفت :

    To قاصدک
    Tavaghoe ziadie? motmaenan nemidoni chand naafar to iran zendegi mikonan va hata nemidoni chand nafar tv mibinan va 90 mibinan
    albate rast migi adame shoja kam darim ke hazer beshe ro dokme mobile feshar bedeh
    chizi ke ziade harafe bi khasiat ke faghat beshine bege agha in che vazie… vali amal konandeh kam darim
    rast migi 5 million az beyne 70 milion kheili ziadeh
    vaghean ke.


  23. kati در 09/20/01 گفت :

    فردوسی پور ناراحت بود#sad


  24. hossein در 09/20/01 گفت :

    barnameye navad o systeme sms esh ro tir tapar kardand


  25. دینا در 09/20/01 گفت :

    سلام.
    ديدی چه جوری پيامک هاش رو قطع کردن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    ديدی پسره رو دارن خفه ميکنن!!!
    ای بر ذات خرابشون!!!


  26. علي در 09/20/01 گفت :

    تنها برنامه اي كهه يكم جلوي گندزدن هر چه بيشتر اقايون و باند بازي شونو مي گرفت همين 90 خدا بيامرز بود
    با اين برنامه اي كه امشب ديدم انگار مي خوان در اينو هم تخته كنن#angry
    اي بابا اين فوتبال تا خرخره تو لخن اقايون گير كرده
    كمك


  27. رضا در 09/20/01 گفت :

    اينا خيلي رذل و پستن دسته هرجي ديكتاتوره از پشت بستن
    امشب كه مخابرات هم همدستشون شده بود
    ما چقدر بدبختيم كه بايد اين پدر سگا را نحمل كنيم


  28. ماخذ را يادت رفته بنويسی
    copyright!!


  29. پاراکليت در 09/20/01 گفت :

    امشب نشسته در اتاق به نرگس و یاسی که به من خیره شده اند؛مینگرم!
    دستانم در دست ستاره در آسمان و روحم پیش خداست…..
    اینجا هوا عالی ؛ آسمان صاف ؛ دل من همراه با لکه هایی از ابر امید؛بی
    خیـــــــــــــال نشسته است!
    سلام عزيزم. ميدونم زياد وقت نداری اما اين پستم کمی جالب و طنزه خوشحال ميشم اگه ايندفعه من باعث و بانيه لبخندی بر روی لبهات باشم…
    يه سر بزن….
    البته نه انتظار لينک دارم نه نظر…
    در رابطه با اين پستت نظری نداشتم شرمنده#blush #eyelash


  30. دلا در 09/20/01 گفت :

    من هم به بیست هزار نود اس ام اس دادم هم به سی هزار نود
    کار از محکم کاری عیب نمیکنه دیگه#heart


  31. ویلی سلام. فکر کنم این 7 امین باره که دارم کت استیونس رو گوش می کنم . آخه دختر خوشگل مگه تو نمی دونی اول صبح این آهنگ واسه کسی که تمام خوابش پر از دلبرک بوده چه قدر مضره؟!


  32. سمیرا در 09/20/01 گفت :

    راه اس ام اس زدن رو که بستن..یه راه دیگه ای پیدا کنیم..نذاریم فردوسی پور به تاریخ بپیونده


  33. نادر در 09/20/01 گفت :

    آستانه تحمل يک حکومت آنقدر پايين است که خرده انتقادهای يک مجری ورزشی را برنمی تابد. البته از سال ها قبل پیش بینی می شد که حکومت نتواند محبوب شدن فردوسی پور را تحمل کند و اینکه تا همین جا پیش آمده خود مایه تعجب است.
    اين ماجرا بايد به جنبش جامعه ورزشی از فردوسی پور تبديل شود.


  34. آقا محی الدین هستم !
    یا الله !
    به روز هستم !
    یا الله !


  35. پريا در 09/20/01 گفت :

    حالا چند تا شد بالاخره؟!


  36. ستاره! در 09/20/01 گفت :

    سلام ويولت عزيز!
    http://www.petitiononline.com/90tv/petition.html
    اين لینک هم برای حمايت از عادل فردوسی پور هست!#smug


  37. عاصی در 09/20/01 گفت :

    دفترچه قسطهایم را ورق میزنم.. تمامی ندارد!! تا اخر عمر بدهکار رحمتت هستم ای خدای مهربان
    روز خوبی در پیش داشته باشید
    [گل][بدرود]


  38. سيما در 09/20/01 گفت :

    سر به کار خويش گير وبت را ميبندنا


  39. شماره که نوشتی درست بود خواهر جان#party


  40. زيزيلی در 09/20/01 گفت :

    سلام
    من از طرفداران پر و پا قرص عادل و برنامه نود هستم و از روز شروعش تقريبا هر هفته برنامه اش رو ديدم.
    ديشب اين برنامه با يک ساعت تاخير شروع شد و من کم کم داشتم نااميد می شدم. خودش هم خيلی خيلی درب و داغون بود. جمله جالبی که گفت و مثل هميشه هوشش رو نشون داد اين بود که هفته پيش اتفاقات زيادی افتاده که فعلا صلاح ديده نشده که به با شما در ميون بزاريم.
    به نظر من اين جمله خودش از صدتا توضيح بهتر بود.
    ولی من از اين تعجب می کنم که چطور مسئولين محترم حتی تحمل انتقاد از خودشون رو توسط رسانه ملی اين کشور ندارن. تازه به نظر من انتقاد نبوده. فردوسی پور تو برنامه اش فقط توضيح می خواد و هميشه هم ميگه مردم ما خودشون باهوش هستند و خوب قضاوت ميکنن. يعنی نود فقط و فقط قربانی اين شد که آقايون جواب قانع کننده ای برای سوال هاش ندارن. همين و همين.
    با آرزوی موفقيت برای عادل فردوسی پور عزيز و برنامه اش. (اگه بذارن)
    پ.ن. شماره ۲۰۰۰۹۰ درسته. من سالهاست که اس ام اس می زنم.
    پ.ن. اجازه هست نوشته اين پستت رو با ذکر منبع استفاده کنم؟


  41. باديس در 09/20/01 گفت :

    دیدی اس ام اس ۹۰ رو چه جوری دیشب تیر تپرش کردن؟!!!#surprise
    ________________________
    آره آره دیدی؟
    رذالت و دیدی؟